Zatímco levá část nástupišť, odkud odjíždějí například dálkové autobusy, je zastřešena a osvětlena, desítky metrů vzdálená plocha, odkud jezdí mimo jiné městská hromadná doprava, je po tmě. To často láká násilníky a bezdomovce, kteří zde pijí alkohol, přestože je to zakázané.

Cesta pro chodce je tak ztížena nejen pro ty, kteří do města přijeli autobusem, ale také pro cestující vlakem. Přes autobusové nádraží totiž vede jediný chodník, který spojuje hlavní nádraží se zbytkem města. Osvětlení nad silnicí a přilehlou křižovatkou nepostačuje a lidé tak nevidí, kam šlapou.

„Štve mě to hodně. Nevidím ani na jízdní řád. Navíc když je člověk starší a menší, nedohlédne na něj ani přes den. Na tom se shoduje hodně lidí,“ nastínila další problém, se kterým se autobusoví cestující setkávají, Věra Hrbatová z Hranic. Dále zároveň podotkla, že pokud se k tabulkám s jízdními řády autobusů nakloní v létě, ohrožují ji vosy, které vylétávají ze zapáchajícího odpadkového koše.

Vnímaví občané zároveň navrhují nájemci areálu, kterým je firma ČSAD Ostrava, jednoduché a relativně úsporné řešení. Kromě přemístění odpadkových košů sdělili, že by chtěli nad jízdním řádem zářivku, která se rozsvítí jen když k nástupišti někdo přijde. Přestože by to neřešilo hrůzu nahánějící tmu, která v areálu panuje, k alespoň částečné spokojenosti by opatření vést mohlo.

„Autobusové firmy teď bez pochyb přicházejí o své zisky, když si nikdo nemůže od čtyř hodin odpoledne do sedmi do rána přečíst, kdy to jede. Je to docela rozhodující, zda se vydám pěšky, nebo počkám pár minut na autobus. Ale čekat a nevědět, zda něco pojede, je nesmysl,“ podotkl starší muž, který však odmítl uvést své jméno.

Někteří z Hraničanů, které Deník oslovil, už myslí na budoucnost. Autobusové nádraží má totiž, stejně jako v nedalekém Přerově, projít rozsáhlou rekonstrukcí. „Teď na těch pár týdnů je to zbytečná investice,“ řekla Věra Hrbatová. Lidé se však zbrusu nového areálu pro autobusy jen tak nedočkají.

„Je zpracovaná studie na revitalizaci. Další vývoj závisí na schváleném rozpočtu. V příštím roce se ale s realizací nepočítá,“ uvedl Petr Bakovský, mluvčí hranické radnice.

Jediné novinky, kterou se dočkají cyklisté, je právě budovaná odbočka městské cyklostezky, která vede kolem areálu coby odbočka k vlakovému nádraží. Dále se napojí na již funkční cyklopruh v Nádražní a Tovární ulici. (jr)

Související články příspěvky:

Hranice budou mít nové autobusové nádraží

V Hranicích na veřejný záchod?