„Tento předchozí provozovatel městské hromadné dopravy odešel hodně narychlo, řekla bych až nadivoko. Tato smluvní pokuta mu byla vystavena za porušení smlouvy. Avšak s ohledem na to, že ty náklady na vymáhání této smluvní pokuty by byly asi vyšší než pokuta samotná, navrhli jsme vzdání se práva pohledávky," sdělila zastupitelům města starostka Hranic Radka Ondriášová (ČSSD). Ti vzápětí prominutí této částky většinově odhlasovali.

Firma Optimalizace veřejné dopravy přestala provozovat městskou hromadnou dopravu na konci září 2008, tedy o tři měsíce dříve, než stálo ve smlouvě. Činnost pak začala vykonávat společnost ČSAD Frýdek-Místek.

Proč dřívější provozovatel před lety náhle přestal službu poskytovat? Oficiálně se zmiňoval zejména „stav vozového parku". Za čtvrtletní neplnění smlouvy každopádně městu vznikly další škody a radnice tak po společnosti vymáhala ještě mnohem vyšší sumu – 651 tisíc korun. Firma ale s pokutou nesouhlasila a městu ji dodnes neuhradila.

Peníze zpátky? Mizivá šance

Vidiny na jakoukoliv změnu jsou navíc více než mizivé. Podle záznamu v obchodním rejstříku je nyní podnik v likvidaci, zrušeno je také uváděné telefonní číslo společnosti.

To, jaké kroky vedení města v celé záležitosti dále podnikne, ukáže až budoucnost. Vedoucí finančního odboru v Hranicích Vladimír Zemek ale tvrdí, že prominutím padesátitisícové pokuty město nehodlá signalizovat, že podobná tolerance by se případně mohla týkat i dalších firem.

„I proto město na základě soudního rozhodnutí trvá na uhrazení částky 651 tisíc korun, která vznikla ukončením činnosti MHD. Vnitřně ale nevidím šanci, že bychom od firmy tyto peníze získali," uvedl s tím, že v případě fungujících firem by radnice nadále vyžadovala i zaplacení mnohem nižší, smluvní pokuty.

„Problém je v tom, že tato společnost už de facto nefunguje," doplnil Vladimír Zemek.

Hranice tak s největší pravděpodobností přišly o celkovou sumu přesahující 700 tisíc korun. Za takovou cenu by se v určitých lokalitách města mohl vybudovat nový chodník. Jde také o částku, kterou Hranice z rozpočtu pravidelně uvolňují na letní zvýšenou očistu silnic, jejímž cílem je snížení prašnosti ve městě a jeho místních částech.