Objednávkový systém se chystají zavést i jiné zdravotní pojišťovny. Někde již nemocné běžně objednávají.

„To by bylo skvělé. S dcerou u paní doktorky prosedíme dopoledne. Je to výborná dětská lékařka a čekárnu má věčně plnou. Nejhorší je to na podzim a v zimě, kdy jsou chřipky,“ uvedla například Lenka Rozsívalová.

Lidem, kteří nejsou pojištěni u VZP, však může tato novinka připadat diskriminační.

„Nejsem u VZP a přehlašovat se nebudu. Nevím, jak by se mi líbilo, pokud by mne někdo v čekárně předběhl. Asi bych mu něco řekla,“ reagovala zase sedmadvacetiletá Lucie Koutná.

Podmínkou fungování programu je nejen to, aby dotyčný byl pojištěncem VZP, ale také jeho praktický lékař musí s pojišťovnou podepsat smlouvu na program Akord.

V praxi by to pak mělo vypadat tak, že pacient zatelefonuje do ordinace a domluví se s lékařem či sestrou na době, kdy přijde na vyšetření.

„Čekací doba patnácti minut je největším přínosem pro pacienty. Také nebudou muset bloudit s doporučením po ambulantních specialistech a řešit, kde je vezmou, ale lékař je rovnou objedná. Nebudou absolvovat nadbytečná vyšetření,“ vypočítával hlavní výhody programu Jiří Vévoda, regionální mluvčí VZP.

Program letos jede u praktiků pro dospělé zkušebně ve čtyřech krajích.

„Ohlas je zatím velmi dobrý,“ poznamenal Vévoda.

U praktických lékařů pro děti a dorost jej pojišťovna spustila letos v červenci. Systém se podle VZP osvědčil natolik, že jej chce u praktiků pro dospělé od ledna rozšířit do dalších regionů.

Co za to VZP lékařům nabízí?

„Jsou motivováni finančně,“ uvedl mluvčí Vévoda.

Jejich kapitační platba, kterou dostávají za každého registrovaného pacienta, se navýší o 4 nebo 5 korun.

„Samozřejmě nebude postihován, pokud striktně patnáct minut nedodrží,“ podotkl.

Lékař se rovněž musí zavázat, že bude nejen dodržovat objednací systém, ale také nechá pojišťovnu nahlížet do toho, jak léčí. VZP jim zašle výpisy, z nichž pak vyčtou, kolik například předepisují antibiotik v porovnání s jinými.

Lékaři zatím vyčkávají

Jak lékaři reagují? Mají nebo budou mít o program lékaři na Olomoucku zájem?

„Vyčkávám. Čekám na propracovanost systému,“ uvedla předsedkyně regionálního sdružení praktických lékařů pro děti a dorost Zdeňka Sobotková.

Lékaři na Olomoucku zatím čekají, až budou mít o záměru pojišťovny více informací.

„Uvidím. Až budu seznámen s podmínkami programu, poté se rozhodnu. Své pacienty objednávám už nyní a stejně tak v případě akutního problému jim hned domlouvám vyšetření u odborného specialisty. Zda systém VZP povede ke zkvalitnění péče, to nevím,“ sdělil praktický lékař pro dospělé Igor Mazoch.

Objednávání u praktika není novinkou

O podobném programu uvažují i jiné zdravotní pojišťovny, které působí na českém trhu.

„Od září jsme přišli s projektem Karta života, a v rámci něj počítáme s tím, že bychom zavedli objednávkový systém. Kdy? Termín ještě nemáme, ale bude to v blízké době,“ reagovala mluvčí Zdravotní pojišťovny ministerstva vnitra Hana Kadečková.

K praktickému lékaři se již někteří Olomoučané běžně objednávají.

„Chodím do Mojí ambulance a jsem spokojena nejen s lékařkou, ale i systémem objednávek. Dopoledne zavolám a sestra mi na ještě ten den nabídne alespoň jeden termín. Má na mě čas, ne jako předchozí lékařka, která místo na mne koukala do počítače,“ uvedla Věra Konečná.