Poprvé se letos do žebříčku TÜV Report dostal některý z modelů značky Tesla a hned to pro tohoto amerického výrobce elektromobilů skončilo velmi neslavně.

Na to, jaké další vozy skončily na chvostu hodnocení jednotlivých kategorií (2-3, 4-5, 6-7, 8-9, 10-11 a 12-13 let), se podívejte do našeho fotografického přehledu.

Ještě, aby bylo jasno: Do přehledu renomovaná společnost TÜV zařazuje pouze ty modely, jichž se dostavil na prověření do stanice technické kontroly opravdu reprezentativní počet. Důvodem je snaha vyvarovat se statistického zkreslení.

Proto v každé věkové kategorii žebříček obsahuje zpravidla jiný počet vozů. Zatímco mezi nejmladšími ojetinami (2-3 roky) jich je letos v přehledu 111 (a mezi 4-5letými dokonce 115) u těch nejstarších hodnocených již jen 83.

Poruchovost zmíněné Tesly Model 3 je skutečně zarážející. Už proto, že se u elektromobilů hodnotí na STK méně technických oblastí. Samozřejmě třeba kvůli absenci výfukové soustavy. Přesto skončila s velkým odstupem poslední. Průměrné procento vážných závad, který u nich technici TÜV při kontrole odhalili, je 14,7 procenta. Přitom průměr v této kategorii je 5,7 procent a nejlepší Volkswagen Golf Sportsvan měl průměr jen rovná dvě procenta.

Tesla dokonce výrazně prohrála i v porovnání s předposledním vozem v žebříčku, kterým je Dacia Logan. Ta měla výsledek o více než tři procenta lepší.

Pozor zejména na některá BMW, Fordy a malá auta z jihu Evropy

Zpozornět by měli také ti, kteří by si rádi dovezli z Německa nějaký ten mladší exemplář ojetých Škod Superb a Scala. Ty skončily na 104. a 105. pozici z hodnocených 111 aut. U Superbu technici nalézali závady zejména na odpružení a brzdovém vedení, u Scaly to byl hlavně druhý jmenovaný problém.

U čtyř až devítiletých ojetin je dobré být obezřetný při výběru řady typů BMW. Třeba v kategorii 4-5 let se na úplně spodních příčkách žebříčku spolehlivosti umístily typy BMW X1, BMW 2 Active Tourer a BMW X5/X6. V případě vozů ve stáří 6-7 let se pak k těmto modelům přiřazují také řady 5 a 6. A v zásadě podobné je to také v hodnocení vozů starých 8-9 let.

Napříč všemi věkovými kategoriemi zaznamenaly varovné výsledky některé typy značky Dacia (zejména Logan), dobře si nevedou ani například Volkswagen Sharan, Seat Alhambra, dost často také Fordy S-Max, Galaxy a Mondeo.

Zejména mezi těmi nejstaršími ojetinami mívají velmi často velké procento poruch italská a francouzská malá auta. Konkrétně třeba Renault Twingo, Renault Clio, Fiat Punto, Fiat Panda a Peugeot 207. 

Letošnímu žebříčku TÜV report se budeme věnovat i v dalších článcích v příštích dnech. Například doporučíme naopak ta nejspolehlivější cenově dostupná ojetá rodinná auta, zaměříme se také na výsledky vozů vyráběných na území České republiky…