„Investicí do další generace Mustangu v době, kdy mnoho našich konkurentů opouští výrobu automobilů se spalovacími motory, vysíláme důležitý signál,“ uvedl při představení nové generace Jim Farley, generální ředitel Ford Motor Company. 

Na první fotografie vozu se můžete podívat do galerie u článku.

Mustangů se za 58 let nepřetržité výroby prodalo deset milionů kusů. Tisícekrát se během té doby objevil ve filmu, televizi, hudbě i videohrách a na Facebooku je celosvětově nejoblíbenějším automobilem.

Motor 5.0 V8 je teď již čtvrtou generací a poskytuje ještě lepší reakce a výkon. Dostal nové sání se dvěma sacími kanály a dvěma škrticími klapkami. Toto řešení omezuje sací ztráty na minimum a umožňuje ještě větší průtok vzduchu.

Model GT je nyní sériově vybaven funkcí dorovnávání otáček při řazení, což dále zvyšuje přesnost ovládání i mechanickou kultivovanost odezvy hnacího řetězce.  Mustang GT nabídne výběr mezi desetistupňovou automatickou a šestistupňovou manuální převodovkou. Standardně dodávaná sada Performance obsahuje 19palcová kola z lehké slitiny, sportovní samosvorný diferenciál, 19palcové brzdy Brembo a výfuk s aktivním ventilem, který mění zvuk motoru podle jízdního scénáře. Na přání dodávaný aktivní podvozek MagneRide® 3 monitoruje podmínky tisíckrát za sekundu a pomocí elektronicky řízené kapaliny reguluje tlumicí účinek.

Ford Escort RS Turbo nabízený v aukci
K mání je Ford Escort RS Turbo po princezně Dianě. Najeto má jen 40 000 km

Nový interiér

Zatímco vnější tvary vozu byly upraveny jen lehce, interiér prodělal revoluci. Nejviditelnější změnou je odstranění tradiční „dvoukapličkové“ horní části palubní desky. Namísto ní se v interiéru objevuje skleněný středový panel plný digitálních technologií.

Za novým volantem se silnějším věncem a rovnou spodní částí se nachází 12,4palcový digitální sdružený přístroj s konfigurovatelným zobrazením.

„Věděli jsme, co zákazníci chtějí, a navrhli jsme co nejdigitálnější Mustang, přičemž jsme ale zachovali kokpit zaměřený na řidiče,“ řekl Ricardo Garcia, vedoucí designu interiéru ve Ford Motor Company. „Přesunutí některých fyzických ovládačů, například rádia a navigace, na digitální displej se setkalo s pozitivním ohlasem jak u řidičů z generace mileniálů, tak u tradičních řidičů Mustangu, s nimiž jsme v rámci vývojového procesu pracovali," tvrdí.

Vyšší úrovně výbavy mají rovněž barevné prošívání volantu a specifický vzor perforace čalounění na středové konzole, doplněný barevně sladěným asymetrickým proužkem na bezpečnostních pásech.

Testovaný Ford-E Transit působil mezi žlutými dodávkami jako stříbrná vrána
Na den kurýrem ve Fordu E-Transit. Naftovým dodávkám u DHL express brzy odzvoní

Středová konzola může obsahovat také podložku pro bezdrátové nabíjení mobilních telefonů. Prostor pro ni se uvolnil přesunutím dalších funkcí na dotykový displej.

Nejnovější systém Ford SYNC 4 je plně kompatibilní se systémy Apple CarPlay i Android Auto,5 samozřejmostí je také plná integrace s aplikací FordPass.6 Nad kokpitem jsou nainstalovány porty USB pro napájení kamer zaznamenávajících situaci před vozidlem. Díky tomu se nemusí přes kabinu táhnout kabely.

Audiosystém B&O 7 poskytuje čistý zvuk prostřednictvím 12 reproduktorů a subwooferu. Technologie elektronického zvýraznění zvuku pak zesiluje akustiku motoru přímo v kabině.

Odlišné předky různých verzí

Poprvé má každý model zcela nové řady Mustang specifické přední partie, takže si zákazníci mohou vybrat vzhled, který nejlépe odpovídá jejich osobnosti. Model GT, srdce značky Mustang, má v masce větší otvory, umožňující lepší proudění vzduchu, což se odráží ve vyšším výkonu. Aerodynamika je dále optimalizována novými průduchy na kapotě a přepracovaným předním splitterem.

„GT má jedinečné stylistické prvky, které naplňují slib Mustang Performance,“ řekl Christopher Walter, manažer designu Fordu Mustang. „Nový Mustang je ostřeji řezaný a hranatější, opírá se o klasickou dravost a nadčasovost Mustangu.“

Mustang Convertible pokračuje ve svém odkazu a nabízí maximální svobodu pod širým nebem. K otevření i zavření plně vypolstrované a izolované látkové střechy postačí uvolnit jednou rukou středovou západku. Kompaktní konstrukce střechy a nezávislé zavěšení zadních kol rovněž přispívají ke značnému zavazadlovému prostoru, který pojme až dva golfové bagy.

Nový Mustang přijde na trh ve 12 barevných variantách včetně tří nových odstínů – modré Ember, modré Vapor a žluté Splash. Zákazníci si mohou vybrat také z barevných variant brzdových třmenů Brembo v černé nebo červené barvě, vždy s logem Mustang, a také ze dvou nových vzorů 19palcových kol z lehké slitiny.

Focus Active je dobře připravený pro jízdu mimo silnice
Zvládá silnice i šotolinu, přesto je vymírajícím druhem: Test Fordu Focus Active

Stejně jako SUV Mustang Mach-E je i Mustang sedmé generace vybaven asistenčními systémy Ford nové generace. Patří k nim rozpoznávání dopravních značek, inteligentní adaptivní tempomat s funkcí Stop & Go, asistent jízdního pruhu, asistent vyhýbacího manévru a asistent automatického brzdění při couvání.8 Další klíčovou funkcí je aktivní reakce na výmoly, která nepřetržitě monitoruje odpružení, karoserii, řízení i brzdy a podle toho upravuje chování podvozku. Novinkou v Mustangu jsou také služby odcizených vozidel 9, což je funkce FordPass 6 poskytující 24hodinovou pomoc v případě krádeže.

Dark Horse pro okruhové zážitky

Vedle nového Mustangu GT se v premiéře představuje také Mustang Dark Horse, který je vrcholným vyjádřením schopností na závodních tratích a základem pro plány značky v oblasti motorsportu.

Mustang Dark Horse staví na atletičnosti, ostřejším designu a digitálních zážitcích sedmé generace Mustangu. Ze všech dosavadních Mustangů přináší nejvyšší míru preciznosti při jízdě na závodním okruhu.

„Vzali jsme nový Mustang, to nejlepší z našeho nového osmiválce 5,0 l, a zvýšili jsme výkon, vylepšili aerodynamiku, pneumatiky i řízení a doplnili interaktivní kokpit. Výsledkem je Mustang, který překonává všechny předchozí Mustangy s pětilitrovým motorem,“ řekl Krenz.

Srdcem tohoto nového Mustangu je výkonnější verze zcela nového motoru V8 čtvrté generace. Vyznačuje se novými vačkovými hřídelemi, specifickým laděním Mustang Dark Horse a dvěma škrticími klapkami, které do motoru přivádějí dvakrát více čerstvého vzduchu pro maximální výkon. Přenos hnací síly zajišťuje v Mustangu Dark Horse šestistupňová manuální převodovka TREMEC s titanovou hlavicí řadicí páky, vyráběnou 3D tiskem, popřípadě desetistupňová automatická převodovka Ford s řazením pod volantem.

Mustang Dark Horse je standardně dodáván se sadou Performance, zvyšující jízdní schopnosti vozu na závodním okruhu. Klíčovými prvky této sady jsou přídavný chladič motorového oleje, chladič převodového oleje (pro automatickou převodovku), odlehčený chladič s větším odvodem tepla, výkonnější ventilátory chlazení a chladič diferenciálu. Standardně dodávaný samosvorný diferenciál Torsen maximalizuje dostupnou trakci, čímž zlepšuje akceleraci i vyvážení vozu v zatáčce.

Součástí sady Performance je také specifické naladění podvozku, větší zadní stabilizátory a robustní přední tlumiče, 19palcové přední brzdy Brembo s pevnými třmeny a většími kotouči, zadní výztuha, kola nestejné velikosti (19 x 9 palců vpředu a 19 x 9,5 palce vzadu) a pneumatiky Pirelli P Zero PZ4. Jízdní vlastnosti na silnici i na okruhu vylepšuje rovněž sériově dodávaný podvozek MagneRide®. 3

Elektronická driftovací brzda 2 přináší na závodní okruhy novou technologii, která usnadňuje využití potenciálu Mustangu pro jízdu řízeným smykem a zároveň má vizuální atraktivitu i funkčnost tradiční mechanické ruční brzdy. Elektronická parkovací brzda je navržena jak pro začínající řidiče, kteří se chtějí v driftingu zdokonalovat, tak pro zkušené experty, kteří ji využijí v soutěžním nasazení.

Vizuální specifika Mustangu Dark Horse odrážejí jeho pozici vrcholného modelu v sedmé generaci Mustangu a zároveň přispívají k jeho dynamickým schopnostem na závodním okruhu.

„Je to víc než jen nový název. Mustang Dark Horse přináší nový designový jazyk, který je rafinovaný a zároveň dokonale přizpůsobený jeho dvojímu účelu – jízdě na silnici i na okruhu,“ řekl Joel Piaskowski, globální ředitel Ford Design. „Vizuální změny uvnitř i zvenčí informují o sportovním zaměření Mustangu Dark Horse. Mechanické změny pak posilují jeho funkčnost a poskytují řidiči více jistoty i schopností.“

Vpředu obklopuje zatmavené LED světlomety výrazná stínová grafika, která doplňuje specifickou leskle černou mřížku chladiče s lichoběžníkovými „nozdrami“ a přepracovaný spodní díl předního nárazníku s lesklými „tesáky“. Okruhové zaměření vozu demonstrují nástavce prahů a pevné zadní křídlo, difuzor inspirovaný závodními vozy a čtveřice tmavých koncovek výfuku.

Tradiční emblémy Mustangu jsou na předních blatnících, výklopné zádi a prazích nahrazeny novým logem Mustang Dark Horse, zatímco na přídi zůstává eloxovaná verze slavného poníka v odstínu Dark Tarnish. Rovněž v interiéru se místo standardního emblému poníka na palubní desce a digitálních displejích objevují specifické znaky MustangDark Horse a každý vůz je opatřen individuálním číslem podvozku.

„Vůbec poprvé máme na Mustangu koně, který míří vpřed,“ řekl Piaskowski. „Je agresivní, trochu zlověstný a běží ze stínu rovnou k vítězství.“

Specialitou Mustangu Dark Horse je modrý metalický lak Ember – chladný tmavý odstín, který při dopadu světla vyzařuje teplou záři a udává tón celkovému vzhledu. Grafické prvky na střeše a kapotě jsou k dispozici v různých barvách a stylech. Volitelná sada Appearance zahrnuje třmeny Brembo v tmavomodrém odstínu Notorious s logem ve světlejší modré Grabber.

Součástí volantu se silnějším věncem a rovnou spodní částí jsou řadicí „pádla“ a tlačítko přepínání jízdních režimů na dosah palce.

Nově představený model Mustang Dark Horse je základem pro Mustangy, které budou po celém světě závodit v různých sériích včetně GT3, GT4 a NASCAR.

„S tímto novým modelem se chystáme i závodit a Mustang Dark Horse se k tomu už ze své podstaty výborně hodí," řekl Mark Rushbrook, globální ředitel Ford Performance Motorsports. „Díky probíhajícímu vývoji našeho závodního programu jsme si jisti, že máme ten správný vůz k tomu, abychom uspěli.“

Varianta Mustang Dark Horse S je coby odlehčená verze sériového vozu určena speciálně pro motoristický sport. Všechny zbytné díly a ozdobné prvky byly odstraněny. Uvnitř naopak přibyla kompletní bezpečnostní klec s certifikací FIA, bezpečnostní sítě, závodní sedadlo s bezpečnostními pásy a závodní volant s rychloupínáním. Mezi další bezpečnostní prvky patří spínače pro rychlé odpojení baterie a protipožární systém.

Ford se také vrací k továrně podporovaným závodům GT3 se zcela novým závodním vozem Mustang GT3 IMSA, který bude k dispozici i pro zákazníky, a to od závodu 24 hodin Daytony v roce 2024. Ford Mustang GT3 s motorem 5.4 V8, vytvořený ve spolupráci Ford Performance a Multimatic, nabídne zákazníkům po celém světě plný potenciál vytrvalostních závodů.

V sezóně 2023 přijde i nový zákaznický Mustang GT4, který bude k dispozici pro globální třídy GT4 v IMSA, SRO a FIA GT. Nová verze Mustangu bude mít v příští sezóně premiéru také v australské sérii Supercars a v následujících letech budou nově navržené modely debutovat v závodech NASCAR Cup a NHRA Factory X.