Policejní statistiky však říkají něco jiného. Jen málokdy bývají starší řidiči účastníky vážných dopravních nehod.

Hlavně mladší šoféři nemají o seniorech valné mínění.

„Někdy mi přijde, že si penzisti myslí, že když mají přednost normálně, tak ji mají i v silničním provozu. Kolikrát se mi stalo, že mi nějaký důchodce zničehonic vlezl před auto, skoro jsem to neubrzdil. Podobné zkušenosti mám i se staršími cyklisty a řidiči,“ míní osmatřicetiletý Roman Kopecký z Hranic.

Policejní statistiky však vypovídají, že podíl řidičů starších šedesáti let na dopravních nehodách není vysoký. „Z 1907 havárií, které se loni na Přerovsku staly, byli senioři účastníky nehod ve 129 případech,“ uvedla například přerovská policejní mluvčí Michaela Sedláčková.

U letošních 321 nehod na Přerovsku byli lidé nad 60 let účastníky pouze v 16 případech. Podle statistik se také havárie seniorů ve velké míře obejdou bez zranění.

„Letos to byly pouze hmotné škody, loni pak došlo pouze k jednomu úmrtí, kdy osmdesátiletý řidič se při předjíždění na cestě mezi Kokorami a Předmostím čelně srazil s protijedoucím vozidlem a na místě zemřel,“ informovala Sedláčková.

Pavel Kolda z Olomouce, člen Asociace dopravních psychologů, se domnívá, že velkým problémem u seniorů je jejich unavitelnost. „Ta často bývá kamenem úrazu, kvůli únavě se zhoršují senzomotorické schopnosti, nastupuje nervozita a další negativní vlivy,“ uvedl Pavel Kolda.

Na opačné straně jsou ale podle jeho slov další faktory. „Senioři si dávají více pozor, jsou opatrnější,“ řekl Kolda.

To podle něj vysvětluje i to, že havárie starších lidí často končí bez vážnějších zranění, pouze hmotnými škodami na automobilech. Navíc se podle Koldy hranice stáří pohybuje směrem nahoru.

„Je to individuální, u někoho je to až v osmdesáti letech. Dnešní šedesátníci bývají často na vysoké výkonnostní úrovni,“ podotkl Kolda.

Na možné problémy spojené se stárnutím myslí i zákon. „Řidiči musejí do šesti měsíců před dovršením šedesáti let absolvovat lékařskou prohlídku a potvrzení o ní pak musejí předložit policistům při silniční kontrole,“ vysvětlila Michaela Sedláčková.

Další prohlídka je povinná před dovršením 65 a 68 let, poté jsou vyštření nutná každé dva roky.

„Jednou za rok pořádáme pro seniory školení a když došlo ke změně silničního zákona, dělali jsme zdarma přednášku o všech novinkách v místním kině,“ informoval Vratislav Trčka z jedné z hranických autoškol.