Cílem bylo rozhýbat děti během distanční výuky za pomocí krokoměrů na vybraných školách v Hranicích, Poděbradech a také ve Vsetíně. Čtyři stovky speciálních hodinek rozdali žákům základních škol odborníci z Fakulty tělesné kultury Univerzity Palackého v Olomouci.

Zatímco někteří školáci je po pár týdnech odložili, jiní se pro chození nadchli a i v době pandemie trhali rekordy.

Žákům 6. a 7. ročníků naší školy byly zapůjčeny fitness náramky Garmin, včetně video návodů pro registraci do online soutěže. Akce využívala platforem Garmin Connect a Fitrocker. Ten, kdo chtěl sbírat kroky v této “virtuální soutěži, musel úspěšně zvládnout proces registrace a pravidelné synchronizace.

Soutěž trvala celkem devět týdnů. Žáci mohli poměřovat své výkony nejen v rámci své třídy, ročníku a školy, ale také vzhledem ke všem zapojeným (výše zmíněným) školám. Školním garantem projektu v Hranicích byla učitelka TV a INF Sabina Macháňová, která se snažila být žákům nápomocná při řešení jakýchkoliv problémů.

„Projekt mě doslova nadchl, jelikož v době, kdy byly náramky žákům rozdány (začátek října) se školní TV nemohla kvůli vládním epidemiologickým opatřením vyučovat běžným způsobem a tak jsme chodili na procházky. Ty nabraly zcela jiný rozměr, když mohli sledovat a porovnávat kolik kroků ušli.

Dále se mi líbil přesah do ICT gramotnosti. S žáky 6. ročníků jsme pak v rámci předmětu INF řešili společně případné problémy technického charakteru; instalace aplikací, založení uživatelských účtů a následné synchronizace…

Bohužel, pak došlo k uzavření škol a důsledek distanční výuky počáteční vysokou motivaci k pohybu snížil. Řešení problémů na dálku bylo komplikovanější.

Pohybová aktivita se zvýšeným sezením doma před obrazovkou projevila nejen na týdenních výsledcích. Na druhou stranu si mnoho rodičů tento “jev” uvědomovalo a se svými dětmi podnikali pravidelné rodinné výlety a procházky po okolí. Obdržela jsem zprávy, jak se jim samotným projekt líbil a celou rodinu sblížil a motivoval. Tímto bych chtěla všem dotyčným velmi poděkovat.“

A nyní k samotným zjištěním a výsledkům

Naši žáci nachodili z pohledu dlouhodobého průměru 7 043 kroků za týden, což stačilo na pomyslnou druhou příčku v rámci soutěže škol. Nejvíce nachodili a první příčku obsadili žáci ze Vsetína s výsledkem 7 368 kroků/ týden. V Poděbradech žáci týdně zvládli 5 778 kroků.

Za zmínku stojí, že pouze 28 žáků ze všech, dokázalo po dobu minimálně jednoho měsíce chodit denně průměrně alespoň 10 000 kroků.

Projekt s krokoměry Garmin na škole ZŠ 1. máje Hranice.Projekt s krokoměry Garmin na škole ZŠ 1. máje Hranice.Zdroj: Se souhlasem Sabiny Macháňové

Chtěli bychom věřit, že to bylo vlivem limitujících epidemiologických opatření a nyní po znovuotevření škol a znovuobnovení hodin tělesné výchovy, budou žáci chodit oněch doporučovaných 10 000 kroků denně. Olomoucký profesor Frömel doporučuje 12 000 kroků za den.

Tohle číslo na chytrém náramku/hodinkách mohou značně ovlivnit nejen žáci samotní, ale také rodiče, učitelé, vedoucí kroužků…

Jak je to mezi ročníky?

Dostali šesťáci od sedmáků „na frak“? Pokud si myslíte, že ano, mýlíte se. Paradoxně nejvíce chodí šesťáci ze Vsetína (8 606 kroků), na druhém místě šesťáci z naší školy (7 272), třetí naši sedmáci (6 593). Nejúspěšnější třída naši školy byla 6.D.

Individuální vítěz a “trhač” rekordů týdenních statistik se stal Tomáš Chalánek, žák ze třídy 7.B, který v průměru nachodil 15 972 kroků za den.

Žáci, kteří se do projektu zapojili a dokázali pravidelně synchronizovat naměřená data, odměnili v minulém týdnu odborníci z FTK UPOL.

Žákům byly předány certifikáty a věcné ceny například od společnosti Garmin v podobě ručičkových hodinek, bezdrátová sluchátka, reflexní pásky, batůžky, balzámy na rty s logem FTK.

Sabina Macháňová