Teorie Playwork má svůj původ v Evropě. Byla významně ovlivněna dánským krajinným architektem C. Th. Sorensonem, který si uvědomil, že děti více baví hrát si s nalezenými různorodými předměty, jako jsou tyče, kameny, krabice, lana, a dalšími přírodními materiály, než hrát si na tradičních hřištích, které dříve sám stavěl.

V roce 1943 vybudoval v dánském městě Emdrup nové hřiště, které sám označil jako „skládkové hřiště,” kde si děti mohly vytvářet a budovat cokoliv jim jejich představivost dovolila. Jeho pokračovatelka Lady Allen tento koncept hřišť přinesla do Anglie a přejmenovala je na „dobrodružná hřiště“.

Dodnes ve Velké Británii Playwork probíhá na řadě míst, včetně škol, prázdninových programů, dobrodružných hřišť, nemocničních heren, mimoškolních klubů a terénních herních projektů, kdy Playworkeři pracují v parcích a mobilních herních autobusech.

Strojírenství naše priorita na SPŠ Hranice.
Strojírenské firmy nejen z Hranicka se představily žákům osmých a devátých tříd

Společným prvkem v těchto velmi různorodých prostředích je výrazný důraz na přirozenou (organickou) hru a také na vytváření a udržování prostoru pro hraní dětí. Cílem je takový prostor, kde dětská hra může být v ideálním případě svobodně zvolená, osobně řízená a vnitřně motivovaná.

Dospělý je v takové hře přítomný, avšak způsob intervence, tedy zasahování do hry, vybírá takový, který umožní hru rozšířit nebo naopak vyvažuje možná rizika hry a její přínosy pro vývoj a osobní pohodu dětí.

Jelikož diskutovat vědecky o hře a hraní v přednáškové místnosti by nejspíš byla dost nuda, podstatná část výuky proběhla venku na našem školním dvorku a v blízkém lesíku.

Kolem rybníků na Hraběnčinu vyhlídku.
VIDEO: Tip na výlet aneb Kolem rybníků na Hraběnčinu vyhlídku

Na mnohých bylo vidět, že si ještě hrát nezapomněli. A to, že i soutěžit je jim vlastní, prokázali při večerním závodě, kde sajdkáry nahradily stavební kolečka. Nedělní dopolední program završila venkovní varianta hry scrabble okořeněná stanovišti s úkoly.

Inu, „kdo si hraje, nezlobí“, platí v každém věku.

Koncept teorie Playwork se pomalu snažíme do praxe začlenit v rámci aktivit školní družiny v tomto školní roce v úzké spolupráci se zřizovatelem – městem Potštát. To nám zpřístupnilo několik pozemků, díky kterým máme nové prostory pro děti, které můžeme smysluplně a svobodně naplno využívat dle pojetí Playwork.

Pavla Kelnarová,
vychovatelka, ZŠ a MŠ Potštát