„Stálo to spoustu nervů a úsilí, ale vidět ožívat formuli, na které jsme pracovali, je geniální,“ usmívá se Klement. Svou cestu začal na pozici Electronics, načež dostal na starost celkový koncept a vývoj Dragonu e1. Nakonec si sáhl až na pozici šéfa celého týmu a nyní může s hrdostí prohlásit, že uspěli.

Studenti brněnského Vysokého učení technického vzali výzvu vytvoření elektrické formule po hlavě, neboť veškeré elektronické systémy si rozhodli naprogramovat sami. „Nakonec to bylo náročnější, než jsme předpokládali, ale určitě nelitujeme, byla to obrovská zkušenost,“ přikyvuje Klement a dodává, že koupení hotových součástek se jim nezdálo správné. Projekt Formula Student je podle nich hlavně vzdělávací projekt, a proto tuto jednoduchou cestu ke slávě rovnou zamítli.

Vedle monopostu s elektrickým pohonem vytvořili tradiční formuli se spalovacím motorem Dragon X. I když obě zažijí okruhy v České republice, do ciziny se podívá jen tradiční model. „Jde o jubilejní desátou formuli, proto jsme ji chtěli letošní sezonu symbolicky věnovat,“ vysvětluje Klement.

Mezinárodní závody jsou letos omezené z důvodů pandemie, ale mladí konstruktéři plánují startovat v červenci v Nizozemí a v srpnu v Maďarsku. V poslední sezóně se s minulým modelem umístili na devátém místě z více než šesti set týmů.

Protože loňskou závodní sezonu kvůli pandemii zrušili, měli studenti na letošní přípravu rok navíc. Podle Klementa se ale poslední dva roky nedají brát jako plnohodnotný vývoj. Snažili se proto rozvíjet v oblastech, které jsou za normálních podmínek méně protěžované. „Hodně jsme se přesunuli do on-line prostředí a čas jsme využili třeba pro zlepšení simulací, týmové organizace nebo přípravě na statické disciplíny, jako je prezentace návrhu vozu a byznys plánu,“ dodává.

Kvůli distančním opatřením dokonce některé části formule vznikaly přímo u studentů doma. To bylo bohužel podle Klementa méně efektivní, než kdyby se mohli scházet v dílně.

Soutěž, které se studenti VUT každoročně účastní je pro mladé inženýry z celého světa. Hodnotí se inženýrský přístup, přemýšlení nad náklady na výrobu, obchodní schopnosti, spolehlivost, ovladatelnost, výkonnost a bezpečnost vozu.

Doplňkově hodnotí také design vozu nebo byznys plán týmu. „Věřím, že díky tomu, že jsme šli kompletně od nuly, rozumíme systémům a celkově autu hlouběji,“ říká Klement. Doufá také, že jim jejich snaha dá při závodech body navíc.

O budoucnosti má teamleader jasno. Z části díky projektu Formula Student dostal roční stipendium v Americe. „Po návratu bych se rád do projektu vrátil, ale na nevedoucí roli, kterou bych mohl vykonávat při magisterském studiu na fakultě elektroniky a komunikačních technologií,“ dodává s úsměvem.

KAROLÍNA STÁRKOVÁ