Vstupenky za pouhých 44 korun můžete koupit v recepci Českého rozhlasu Olomouc, který koncert pořádá, nebo před koncertem.

Areál pevnůstky bude otevřen v 17 hodin, jako předkapely zahrají špičky domácího progresivního rocku Personal Signet a Split Bearing. Hlavní hvězdy vystoupí ve 20 hodin.

Bude u toho i nestárnoucí kytarista a zakladatel Blue Effectu Radim Hladík.

Jak se zrodila myšlenka obnovit koncertně Novou syntézu?
S tím přišel dramaturg Českého rozhlasu Hubert Bittman, zastavil se za mnou po koncertě v Novém Boru, jestli bychom do toho neměli chuť. S tou myšlenkou jsem koketoval, dokonce jsem Novou syntézu nacvičil s amatérským big bandem Kiks z Chrudimi a jednou ji sám s nimi i hrál. Ale obnovit to v plné parádě, velký orchestr a rocková skupina, to byl sen.

Koho vůbec kdysi napadlo dát dohromady bigbeatovou skupinu s big bandem?
Dohromady s Jazzovým orchestrem Československého rozhlasu nás dal dramaturg Oskar Jelínek, na svou dobu osvícený člověk. Ač jazzman, poslouchal i bigbeatové kapely s dechy jako Blood, Sweat And Tears nebo Chicago. Nahráli si náš koncert v Rokoku a Kamil Hála k těm skladbám napsal geniální bigbandové aranže, které i dnes zní současně.


Natočili jste tehdy dvě alba, první čistě instrumentální, proč?
První deska vznikla v době nejtužší normalizace, kdy vlítli na bigbeat. Schválení textů znamenalo strašlivou potíž, proto je instrumentální. Já ale pořád bojoval o natočení Syntézy v originální podobě, tedy i se zpěvem, což se po pár letech podařilo.

Text „Je třeba obout boty a pak dlouho jít" to po ruské invazi asi neměl lehké…
Jasně, okamžitě podezření k navádění k emigraci, muselo se to hodně složitě obhajovat. Navíc autor tohoto textu Eduard Pergner si musel změnit jméno na Boris Janíček, aby vůbec mohl psát. To byla doba, která je z dnešního pohledu už nepochopitelná.

Lešek Semelka podal na dvojce Syntézy famózní výkon. Jak teď řešíte zpěv?
Lešek byl tehdy ve vrcholné hlasové formě, poté už nikdy nezpíval tak, jako na Nové syntéze 2. Řešíme to tedy výpomocí Ivy Marešové, posluchači se tedy mohou těšit na trojhlasy tak, jak byly na desce.

Kdy jste vlastně Novou syntézu živě hráli?
Dvakrát v 70. letech na jazzových festivalech, jednou v Lucerně a podruhé v Obecním domě v Praze, kde nám mimochodem předskakovali Oscar Peterson a Count Basie. Potom to leželo čtyřicet let u ledu, až přišel Hubert. Vloni jsme měli obnovenou premiéru společně s Rozhlasovým Big Bandem Gustava Broma na festivalu Rock For People v Hradci Králové a teď budeme ve stejné sestavě hrát u vás v Olomouci.

Jaké máte reakce na Novou syntézu?
Musím říct, že jsou hodně dobré. My jsme tu stěžejní skladbu začali hrát i na koncertech Blue Effectu jen v rockovém obsazení a reagují i mladí. Snad to znají z vinylů svých rodičů. Ale s dechy v zádech je to zase něco jiného. Kromě Nové syntézy zahrajeme společně třeba i úpravu „Rosenky", je toho víc. Půjde o jedinečný koncert, i proto všechny dvojnásob srdečně zvu.

Jiří Matějů