Předchozí
1 z 6
Další

Během svého působení u letectva absolvoval Jiří Ovísek 1877 letových hodin, z toho v kokpitu MIGu 21 jich bylo 594. Navíc se 17. ledna 1979 podruhé narodil poté, co se u Dolního Němčí na Uherskohradišťsku stihl katapultovat z padající neovladatelné stíhačky. Sám o sobě ale tvrdí, že jeho životní cesta je jen příběhem obyčejného vesnického kluka, kterému se splnil sen o létání, a tento se později navíc spojil s vědomím malého podílu na obraně vzdušného prostoru naší vlasti.

Jiří Ovísek po 40 letech na místě havárie se svědkem své katapultáže Petrem Jančou.Zdroj: archiv Jiřího Ovíska a Deník/Pavel Bohun

Od malička se zajímal o létání

Narodil se 21. dubna 1937 v malé obci Březce, která je dnes místní částí obce Štěpánov u Olomouce, ale dnes bydlí v Podhoří v Lipníku nad Bečvou. Po ukončení základní školy se vyučil elektromechanikem. Od malička se zajímal o létání a nakonec také šel ve šlépějích svého o osm let staršího bratra, jenž po střední škole nastoupil do Letecké vojenské akademie.

Jiří Ovísek po 40 letech na místě havárie své stíhačky s manželkou, dcerou i vnučkou.Zdroj: archiv Jiřího Ovíska a Deník/Pavel Bohun

Absolvoval Letecké učiliště

"Já jsem modelařil a od 16 let jsem začal chodit na letiště v Olomouci – Holici. Tam jsem trávil po práci veškerý volný čas. Létat jsem začal na větroních, později jsem přešel na motorová letadla, což bylo ale podmíněno následným nástupem do vojenského Leteckého učiliště," popisuje Jiří Ovísek. Po absolvování Leteckého učiliště nastoupil k bojovému útvaru na Slovensko, na letiště Sliač. V Báňské Bystrici dálkově vystudoval elektrotechnickou průmyslovku.

Jiří Ovísek po 40 letech na místě havárie s knyplem katapultu ze stíhačky.Zdroj: archiv Jiřího Ovíska a Deník/Pavel Bohun

Pád letounu nedokázal zastavit

Ze Sliače byl v roce 1965 náš útvar přemístěn do Přerova, kde jej v roce 1973 přezbrojili na letouny MIG-21MF, což byla poslední verze letounů MIG-21. Z Přerova také onoho 17. ledna 1979 odstartoval ke cvičnému letu, který neskončil přistáním, ale katapultáží. Když se vracel směrem k letišti, začalo dělat letadlo potíže. Jelikož přes všechnu snahu se pád letounu nedal zastavit, rozhodl se Jiří Ovísek, prakticky v poslední vteřině pro katapultáž.

Jiří Ovísek u svého MIGu na letišti v Přerově.Zdroj: archiv Jiřího Ovíska a Deník/Pavel Bohun

Po 40 letech přivezl na místo dopadu rodinu

"Po otevření padáku, když jsem uviděl, že trosky letounu hoří v poli, kousek od obydlí, ze mne nejhorší obavy opadly a soustředil jsem se na dopad na padáku. Dopad do zmrzlé oranice byl dost tvrdý a utrpěl jsem při něm úraz páteře, ze kterého jsem se léčil asi půl roku," vzpomíná Jiří Ovísek na havárii. Letos svoji rodinu přivezl do Dolního Němčí, jak říká, do místa, kde se podruhé narodil a dočkal se vřelého přivítání od pamětníků události i vedení obce.

Mig 21 Jiřího Ovíska dopadl 17. ledna roku 1979 za vesnici Dolní Němčí. Na snímku hlídají trosky letadla vojáci.Zdroj: archiv Jiřího Ovíska a Deník/Pavel Bohun