Záludná křižovatka Na Horecku v Lipníku nad Bečvou je letos nebezpečnější než v minulých letech. Před dvěma týdny tu došlo ke dvěma těžkým nehodám, při nichž se zranilo celkem osm lidí – z toho dvě malé děti. Důvod je pokaždé stejný – chyba řidičů, kteří zapomenou dát přednost.

„Stále se tu totiž jezdí podle zvykového práva. Řidiči, kteří jezdívali ve směru od Olomouce po staré cestě, byli v minulosti na hlavní. Když se postavil obchvat Lipníku, z hlavní cesty se stala vedlejší,“ vysvětluje zástupce šéfa přerovského dopravního inspektorátu Pavel Chlápek, proč Na Horecku neubývá nehod.

Riziko měla zmírnit nová značka Stop, dej přednost v jízdě, už při vjezdu na křižovatku je navíc povrch silnice zvýrazněný červenou reflexní barvou a stopka je i na vozovce. „Analýzu, jak zabránit nehodám, tehdy zpracovalo Centrum dopravního výzkumu v Brně,“ připomněl Chlápek. Značky ale řidiči dál ingorují.

Zřejmě jediným řešením, které může zamezit tomu, aby se v Lipníku přestali sčítat mrtví, je stavba okružní křižovatky. „Do toho by ale muselo jít také město Lipník,“ míní.

V samotném Přerově patří k místům s největší nehodovostí silnice z Předmostí po kruhovou křižovatku v ulici Bayerova a pak pověstná křižovatka ulic Kojetínská – Velké Novosady, Tržní a Polní. „Přerované mají ale štěstí v tom, že je přes den doprava ve městě výrazně zpomalená, nehod tedy není tolik,“ hodnotí policejní mluvčí Michaela Sedláčková.

Na hustý provoz tedy doplácejí spíše chodci. Zrovna ve čtvrtek ráno srazil na Velkých Novosadech řidič renaultu mladou chodkyni, která přecházela po vyznačeném přechodu. Naštěstí vyvázla pouze s lehkým zraněním.

„Když srovnáme počet nehod za letošní červenec se stejným obdobím loňského roku, je jich méně. Následky jsou ale mnohem horší,“ bilancuje šéf přerovského dopravního inspektorátu David Štěpánek.

Na silnicích regionu zahynuli jen tento měsíc tři lidé, těžce zraněných bylo sedm, zatímco loni pouze pět. Havárií s lehkým zraněním je dokonce 27, tedy o deset více než v červenci loňského roku.

Hned několik zrádných míst je také na Hranicku. Například okružní křižovatka U Smrku v Drahotuších, dále úsek silnice I/ 47 v Drahotuších mezi Paragánem a letištěm, silnice I/47 v Hranicích od mimoúrovňové křižovatky po podchod u Cementářského sídliště a přímo v Hranicích pak třída 1. máje.

„Myslím si, že v Drahotuších za to může ten malý kruháč. Řidiči, kteří jedou od Přerova, se těsně před ním musí řadit jen do jednoho pruhu, což může být při velké rychlosti problém,“ vyjádřil svůj názor na cestu od Paragánu ke sportovnímu letišti Josef Lichý z Olomouce, který úsekem jezdí dosti často.

Nejkritičtějším místem, na kterém jen tento týden vyhasly dva lidské životy, je ale silnice mezi Bělotínem a Polomí.

„Řidiči, jedoucí na dlouhé trasy, se mnohdy vlivem mikrospánku nečekaně ocitnou v protisměru. Ve spolupráci s krajským inspektorátem budeme řešit, zda by situaci nepomohla vyřešit třeba lanová svodidla,“ řekl zástupce ředitele Dopravního inspektorátu v Přerově Pavel Chlápek.