Nehoda ochromila provoz na koridoru Praha - Olomouc - Ostrava.

Provoz vlaků v Prosenicích se podařilo obnovit až v pátek pozdě večer. Informovala o tom Správa železnic.

„Vlaky nyní jezdí po sudé kolejové skupině. Ke zprovoznění druhé části staničních kolejí dojde po výměně zničené výhybky,“ sdělila po půl desáté večer na Twitteru.

Výroba výhybky podle Správy železnic potrvá přibližně dva týdny. Následně proběhne oprava a plné zprovoznění trati.

Tři vykolejené vagony a lokomotiva

Mimořádná událost na koridorové trati se naštěstí obešla bez zranění, v důsledku srážky ale vykolejily tři vozy a lokomotiva. Poničené je i trakční vedení. Policie zahájila úkony trestního řízení pro podezření z obecného ohrožení z nedbalosti.

Ke střetu dvou nákladních vlaků došlo ve čtvrtek 13. ledna ve 22 hodin 55 minut na výhybce v železniční stanici v Prosenicích.

„Došlo k vykolejení vlaku se dřevem, do kterého částečně narazil vlak, převážející prázdné lodní kontejnery. V důsledku střetu vykolejily tři vozy a lokomotiva, poškozeno bylo i trakční vedení,“ vylíčil krajský mluvčí hasičů Radek Buryánek. Na místě zasahovalo sedm jednotek - profesionální a drážní hasiči z Přerova a Ostravy, dobrovolní z Prosenic, Oseku, Radvanic a Radslavic.

Škody byly značné a Drážní inspekce je předběžně vyčíslila na 21 milionů korun.

„Vzhledem k jízdě vlaků ve stejném směru se jednalo o boční srážku. V důsledku střetu vykolejily tři vozy a lokomotiva vlaku Nex 43404 a byla poškozena trakční podpěra. Celkové škody na místě mimořádné události odhadujeme na 21 milionu korun, z toho 10 milionů jsou na trati a 11 milionů na poničených vlacích,“ shrnul mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

Velká zpoždění

Spoje nabraly velká zpoždění. Původní odhad večerního částečného zpovoznění byl během dne posunut až do nočních hodin.

„Úsek je zcela neprůjezdný, a proto jsme museli zavést autobusy náhradní dopravy. Pro regionální dopravu jsou to autobusy v úseku Lipník nad Bečvou - Přerov, vlaky dálkové dopravy nahradily autobusy v různých úsecích – a to podle kapacity jednotlivých stanic, buď Olomouc - Hranice, nebo Přerov - Hranice,“ shrnula mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová.

Zpoždění vlaků se v pátek dopoledne pohybovalo v průměru od 30 do 60 minut.

„Týká se všech dopravců v úseku z Prahy na Ostravu, ale i z Prahy na Valašsko, nebo mezinárodních rychlíků mezi Rakouskem a Polskem. Čtyři pendolina se odřekly a cestující zvolili jiné jízdní spoje v celé trase,“ doplnila.

„V současné době probíhají práce na odklízení a bude se provádět oprava trakčního vedení. Aktuální předpoklad částečného obnovení provozu alespoň po jedné koleji je ve večerních hodinách,“ sdělila před polednem mluvčí Správy železnic Nela Friebová.

Hasiči nyní na místě rozřezávají motorovými pilami velké kusy dřeva a odstraňují je z profilu trati.

„Na místo míří i vyprošťovací tanky, které pomohou s odklízením nákladu. Dřevo je totiž vysypané v délce asi sto padesáti metrů,“ popsala krajská mluvčí hasičů Lucie Balážová.

Podezření z obecného ohrožení

Bližší okolnosti toho, jak ke střetu došlo, na místě zjišťují inspektoři Drážní inspekce spolu s policií.

„Šetření je teprve na začátku, ale v souvislosti s nehodou jsme zahájili úkony trestního řízení pro podezření z obecného ohrožení z nedbalosti,“ konstatovala přerovská policejní mluvčí Miluše Zajícová.