Po nesčetných problémech na černém kontinentu se proslulý etapový závod přesouvá na opačnou stranu Atlantiku.

Zatímco loňský Dakar byl kvůli bezpečnosti kompletně zrušen, letos se slavný pouštní podnik pojede v Jižní Americe.

Start se odehraje 3. ledna v Buenos Aires a kromě Argentiny se jezdci během dvoutýdenního závodu podívají i do Chile. Právě podmínky podobné chilskému písku zavedly od 15. do 25. října Dušana Randýska a reprezentační kolegy do Tunisu.

„Dakar je drsný a nekompromisní, podnik. Není druhá šance a jakákoliv drobnost může vyřadit jezdce ze hry. Vypracovaný systém asistence s mechaniky zrychluje dnešní vytrvalostní závody na jeden velký motokros. Účelem podobného soustředěni je sladit závodníky, tým mechaniků, pomalou a rychlou asistenci pro jeden jediný cil. Nejlepší výsledek aspoň jednoho z jezdců,“ popisuje Randýsek.

Tým se skládá z takzvané těžké asistence, která jede mimo závod a veze náhradní díly a základnu z kempu do kempu. Rychlá asistence jede po zavodni trati a je schopna jezdcům asi za tři hodiny pomoci přímo na místě. Samozřejmě za předpokladu, že je někde za dunou nepřehlédne.

Za tyto tři hodiny je třeba problém pojmenovat a vše nachystat pro příjezd mechaniků. Rychlá asistence veze mimo jiné motor, sadu kol, řidítka a velmi schopné a rychlé mechaniky. Že je podnik určen pro ostřílené borce, dokládají slova manažera týmu, za který hranický jezdec startuje.

„Jde o zkušenou trojici. Ivan Jakeš, účastník patnácti šestidenních, Dušan Randýsek, osmý na maratónu Petrohrad - Peking, vítěz Latvian Baja a David Pabiška, vítěz Hungarian Baja. Všichni už mají nějaký ten Dakar za sebou a doufám, ze je nic nepřekvapí,“ představil své svěřence Pavel Kubíček, manažer z KM Racing Teamu.

Přesun Dakaru na jiný kontinent a nový tým však nejsou pro Dušana Randýska jedinými změnami. Hranický jezdec rovněž vyměnil stroj, když z Yamahy přesedlal na velké KTM. To je opět jeden z důvodů navíc, aby se tým sešel na deset dnů na severu Afriky a připravil se vše, co se muže stát.

I když je dominantou tohoto šíleného závodu rychlost, pořád platí pořekadlo legendy dakarské rallye René Metgeho: „Když chceš dojet první, musíš první dojet…“