Do závěrečné fáze z jednotlivých kvalifikačních zón postoupilo 72 nejúspěšnějších. Z České republiky se do Salbris kvalifikovali čtyři piloti, jmenovitě Lucie Panáčková, Libor Toman, Zdeněk Gróman a Tomáš Pivoda. Mezi 34 finalistů se poprvé v historii probojovala posledně jmenovaná dvojice Čechů. Zejména Pivoda zajel výborný závod. Startoval sice až z třiatřicáté pozice, ale dokázal finišovat jako jedenáctý. Zdeněk Gróman dojel na dvaadvacátém místě.

Málem přišel o finále

Páteční tréninky se z Tomášova pohledu vyvíjely velmi dobře. Trať v Salbris mu evidentně seděla, a tomu nasvědčovaly i velmi dobré časy. Nicméně s postupně odjetými koly začal evidentně ztrácet na rychlosti. Jak se později ukázalo, šlo o poruchu motoru, jehož výkon začínal klesat. Bohužel tým tomu nevěnoval zpočátku dostatečnou pozornost, a proto také měřený trénink nedopadl pro českého jezdce vůbec dobře.

Šestačtyřicáté místo bylo jednoznačně zklamáním a zároveň to zkomplikovalo vidinu finálové účasti. Systém závodu byl založen na tom, že každý závodník absolvoval čtyři vyřazovací jízdy, při kterých měl získat co nejmenší počet trestných bodů. S limitovaným výkonem motoru odjel Pivoda jedno kolo a od dalšího už mechanici rozhodli aplikovat náhradní motor i s karburátorem.

Osmnáctá pozice již byla lepší, ale finále bylo stále nejisté. Český pilot musel přejít do agresivní stylu jízdy, aby si uchoval alespoň teoretickou šanci na toužebnou závěrečnou fázi mistrovství. Ve třetí jízdě již dojel na slušné deváté pozici.

Čtvrtou jízdu poznamenalo přerušení a návrat ze třinácté pozice zpět na start, ale to se nakonec ukázalo pro ambiciózního Čecha jako klíčové. Po opětovném startu předvedl dva vynikající manévry, které mu nakonec vynesly šesté místo. Navíc Švéd Wernerson, který dojel před Pivodou, dostal desetisekundovou penalizaci za předčasný start a Tomáš byl klasifikován jako pátý. To se nakonec ukázalo jako důležitý faktor celého závodu, neboť Pivoda získal celkem padesát sedm trestných bodů a byl klasifikován až jako poslední, třicátý čtvrtý finalista.

Dojel jedenáctý

Mladíček sice odstartoval z nevýhodné pozice, ale jeho dravý styl slavil úspěch. Během první třetiny závodu se propracoval do první dvacítky. Tam již přešel do taktické jízdy, neboť se začínala projevovat opotřebovanost pneumatik. Třešničkou na dortu bylo jednoznačně poslední předjetí soupeře těsně před cílem. Konečné jedenácté místo bylo bezesporu úspěchem českých barev. V cíli se mu dostalo přinejmenším stejných ovací jako Miki Monrasovi, který dojel druhý.

Pivodu dlouhodobě sleduje známý manažer formulových pilotů (např. Filipe Massy) Nikolaj Toth z Francie. Podle jeho vyjádření se mu výkon patnáctileté naděje líbil. Konkrétně ještě poznamenal, že světový motorsport potřebuje piloty, kteří předjíždí, aby byl pro diváky atraktivní. On sám dokonce navrhuje, aby každý, kdo předjede ve Formuli 1, dostal finanční odměnu, jako fotbalista za gól.

Šéf týmu Armando Fillini zářil štěstím a dokonce se rozhodl na FIA v Ženevě absolvovat pohovor, zda by udělala v případě jeho svěřence výjimku a povolila mu start na letošním mistrovství světa. Čeká ho složité jednání, neboť vedení asociace FIA se obvykle k podobným žádostem staví značně nepříznivě.

Pokud by se to však povedlo, stal by Tomáš Pivoda prvním Čechem, který kdy v této kategorii startoval. Zároveň by se tím mohl postavit na roveň Engemu, Krestovi a Kopeckému, tedy závodníkům, kteří startovali na motoristickém mistrovství světa pod patronací mezinárodní automobilové federace. Tomáš Pivoda jednoznačně patří k velkým příslibům českého motosportu a má před sebou velmi zajímavou budoucnost. Letošními výkony si jednoznačně řekl minimálně o nominaci do ankety „Zlatý volant“ v kategorii karting.