Vedení závodu se totiž rozhodlo pustit dovnitř zástupce médií, aby jim poskytlo bližší informace o požáru, ke kterému zde ráno došlo.

Hořel dopravník, který dodává alternativní palivo pro rotační pec. Ujímá se nás technický ředitel továrny Roman Michalčík. Ten popisuje, jak k nehodě došlo.

„Ráno po sedmé se zřejmě zasekla jedna klapka na dávkování paliva u pece na slínek,“ říká Roman Michalčík.

Jak dále vysvětluje, do pece se dodává několik druhů paliva, kromě uhlí i palivo alternativní, konkrétně drcená guma.

„Nehoda se stala právě v úseku, kde se dávkuje drcená guma. Máme tam nainstalovanou kameru, která celý proces sleduje. Když chlapi viděli, co se děje, zkusili to sami uhasit, ale nepodařilo se to, proto zavolali hasiče,“ vypráví Roman Michalčík.

Hasiči dorazili krátce po osmé hodině, před devátou již byl požár uhašen. „Ze začátku, když jsem viděl, jak se od pece kouří, myslel jsem si, že škody budou větší. Nakonec to dopadlo relativně dobře. Důležité je, že se nikomu nic nestalo,“ sděluje technický ředitel cementárny.

Podle jeho slov jsou škody prozatím odhadovány na 400 tisíc korun. „Je možné, že budou ještě vyšší, nevíme totiž, jestli teplo nepoškodilo některou z technologií, které se nacházejí poblíž místa požáru,“ uvádí Roman Michalčík.

Kromě několika stovek kilogramů drcené gumy shořely i gumové dopravníky, které palivo k peci dopravují. „Kvůli požáru jsme museli zastavit i pec na slínek. Té se naštěstí nic nestalo. Naši pracovníci ještě kontrolují všechna čidla a připravují ji k provozu. Okolo čtvrté hodiny by měla opět jet,“ informuje Michalčík.

Než však budou dodány nové pásy na dopravník, bude tento zřejmě na několik dní odstaven. „To potrvá zhruba týden, ale není to žádná velká hrůza. Do té doby, než bude všechno v pořádku, budeme používat jako palivo pouze uhlí,“ vysvětluje Michalčík.

Když dorážíme na místo požáru, kromě zápachu spálené gumy není skoro poznat, že se zde stala nějaká nehoda. U pece stojí ještě několik hasičských aut, hasiči pokračují ve stabilizaci požářiště.

Vodou z hadic ochlazují poškozené dopravníky, když se voda dostane do styku se zbytky doutnající gumy, v zařízení to zasyčí a ven se vyhrne oblak páry. Roman Michalčík nám pak ukazuje, které z dopravníků byly při požáru poškozeny.

„K žádnému vážnému ohrožení životního prostředí naštěstí nedošlo, ale když něco takového hoří, je to vždy nepříjemné,“ podotýká Michalčík.

Na otázku, zda se něco podobného v cementárně již stalo, odpovídá, že už jednou ano. „Bylo to na té samé technologii, hned po jejím spuštění. Šlo o technickou závadu, na vině byl zřejmě projektant, který špatně načasoval dávkování paliva. Tehdy shořel jeden dopravník. Pak byl rok klid, až do dneška,“ říká Roman Michalčík.

Jak dále dodává, nyní je nutné zjistit, jak k havárii došlo. „Musíme teď zjistit, jaká byla příčina, že se klapky neotevřely,“ doplňuje Michalčík.