"Stojí za to přestát trochu chladu, abyste vrchol této nebeské sprchy viděli. Geminidy budou nejlépe viditelné padající hvězdy z celého letošního roku," uvedla podle webu Business Insider Diana Hannikainenová, redaktorka amerického měsíčníku o amatérské astronomii Sky & Telescope. Zářící meteory budou podle ní padat s frekvencí jeden až dva za minutu zhruba od deseti večer až do svítání.

Geminidy pocházejí z planetky 3200 Phaethon, která za sebou před několika tisíci let zanechala prachovou stopu, z níž se tento meteorický roj zrodil.

Mléčná dráha - Ilustrační foto
Tajemný Kraken. Vědci odhalili v historii Mléčné dráhy pradávnou galaxii

Díky tomu jsou podle webu Science Alert jedinečné, protože většina meteorických rojů pochází spíše z komet, tedy těles složených především z ledu a právě z vesmírného prachu, než z asteroidu, tedy kamenného vesmírného tělesa. Pravda však je, že podle některých teorií představuje 3200 Phaethon spíše než asteroid jádro vyhaslé komety.

Pozorování Perseid:

Nebeský ohňostroj

K viditelnému meteorickému roji, který se na noční obloze objevuje pravidelně mezi 7. a 17. prosincem, dochází díky tomu, že Země při svém oběhu kolem Slunce každý rok touto dobou prochází dráhou "trosek", jež z sebou planetka 3200 Phaethon zanechala. Ačkoli jsou tyto kousíčky vesmírné horniny často malé jako zrníčka písku, v zemské atmosféře hoří a vyzařují jasné světlo.

Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) znovu zaujala fotografie Petra Horálka
Perseidy z Persea. NASA znovu zaujala fotografie Petra Horálka

Pestré a výrazné zbarvení padajících hvězd je dáno zřejmě přítomností různých chemických prvků v původním kamenném složení planetky. "Například hořčík hoří modrozeleným plamenem, železo září v ohni žlutě," vysvětluje astronomka Samantha Rolfeová v rozhovoru s Business Insider. Hvězdný roj Geminidy díky tomu připomíná skutečný nebeský ohňostroj.

V roce 2019 spatřila dráhu Geminidů vůbec poprvé sluneční sonda amerického Národního úřadu pro letectví a kosmonautiku (NASA) Parker Solar Probe. Díky jejímu pozorování vědci zjistili, že tato dráha obsahuje asi jeden milion tun materiálu. V neděli večer se tak budete moci podívat, jak některé vesmírné horniny z tohoto obrovského množství zaplanou v pozemské atmosféře.

Jak se dívat na Geminidy

Chcete-li mít na meteorický roj co nejlepší výhled, musíte odjet z měst i z jakýchkoli větších aglomerací, kde výhledu na noční oblohu brání pouliční osvětlení, rozsvícená okna domů a další světelný smog. Nejlepší  výhled je z míst s nezakrytým horizontem, jako jsou například holé, stromy ani stavbami nepokryté vrcholky kopců.

Na místo je dobré vydat se s určitým předstihem, aby vaše oči měly čas přizpůsobit se tmě (potřebují zhruba půl hodiny). Geminidy začnou "pršet" už po osmé večer, ale největší intenzity by měly dosáhnout kolem druhé ráno.

Umělecká představa planety WASP-12b
Jedna z nejčernějších planet galaxie míří k zániku. Čeká ji pekelná smrt

Padající hvězdy se budou objevovat po celé obloze, ale chcete-li zvolit přesnější místo, kam se dívat, pozorujte souhvězdí Blíženců, kde se nachází radiant roje, tedy místo, odkud meteory zdánlivě vyletují (od souhvězdí Blíženců - Gemini - získaly ostatně také své jméno).

Po Geminidech by měl na adventní obloze zazářit ještě meteorický roj Ursidy, který vyvrcholí v noci 21. prosince. Tato vesmírná sprcha ale není bohužel tak vydatná jako Geminidy, proto je dobré tuto neděli nepropásnout.