Přečtěte si úspěšné práce studentů.

Podnikání je pro mne výzva. Podnikání na sociálních sítích

Autoři: Jan Navrátil, Filip Pospíšil
Obchodní akademie Olomouc

Sociální síť (anglicky – social network) je společenská síť, komunitní síť, komunita propojená skupinou lidí. V moderním a značně převažujícím pojetí se sociální sítí nazývá služba na Internetu, která registrovaným členům umožňuje vytvářet si osobní (v našem případě hlavně firemní), veřejný, případně částečně veřejný profil.

Uživatelé mohou mezi sebou komunikovat, psát příspěvky o svých nových výrobcích, sdělovat svým odběratelům různé akce atd. V dnešní době se začínají nahrazovat diskusní fóra za sociální sítě.

Uživatelé mohou mezi sebou komunikovat soukromě, nejčastější formou nebo také hromadně (pomocí společných chatů).

V současnosti nejznámější, nejpoužívanější a největší sociální sítí na světě je sociální síť Marka Zuckerberga - Facebook.com.

Sociální sítě jsou fenoménem dnešní doby. Podobně jím v minulosti byly služby společností AOL a Yahoo! A přitom obě stejnojmenné společnosti se dnes krčí ve stínu mnohem mocnějšího Google
a jsou vděčné za každou desetinu procenta internetového publika, které se jim na jeho úkor podaří získat.

Stejně jako hudba ze 70. let nakonec zanikla, tak i mocné sociální sítě pravděpodobně jednou skončí a místo nich přijdou jejich nové, populárnější obdoby.

Mnoho lidí má už dnes jasno v tom, že sociální sítě mohou být velkým přínosem. Samozřejmě nejen pro obyčejné smrtelníky, ale také pro firmy. Nabízejí nám velkou pomoc při budování značky a také velkou reklamu pro ni.

Svoji reklamu na Váš web můžete v sociálních sítích prezentovat různými způsoby. Podobně jako funguje reklama ve vyhledávačích, můžete inzerovat na Youtube u každého videa (textové proužky přímo na přehrávaném videu), můžete však přidat i grafickou reklamu, která se přehraje před, po nebo v průběhu přehrávání zvoleného videa.

Na Facebooku můžete zase využít tzv. cílené reklamy. Reklamní text spolu s doprovodným obrázkem se zobrazuje po levé straně stránky a zobrazuje se pouze těm lidem, kteří si je navolí.

Máte možnost tak specifikovat pohlaví, věk, místo pobytu, vzdělání, sexuální orientaci či zájmy a koníčky Vašich potencionálních návštěvníků (zákazníků). Platba za proklik probíhá podobně jako u SEM , za proklik a za zobrazení.

Nyní si představíme klady a zápory podnikání.

Jako první začneme lepší stránkou. Je to ideální nástroj pro navazování a udržování kontaktů. Nechceme-li ztratit osobní spojení se starými zákazníky a obchodními partnery, těžko nalezneme lepší univerzální prostředek. Sociální sítě nám také mohou pomoci získat nové zákazníky, případně se dostat k zajímavým příležitostem.

Dále je to efektivní doplňková podpora dobrého jména. Prostřednictvím sítě můžeme poukázat na vše, co považujeme za dobré. Dělíme se o užitečné informace. Propagujete vlastní odborný názor, podnikatelské aktivity, akce, projekty… Prezentujeme lidský rozměr svého podnikání včetně zajímavostí z jeho zákulisí.

Jako každé podnikání, tak i podnikání na sociálních sítích má své zápory. Sociální sítě jsou nenasytným žroutem času.

Jejich povaha nutí neukázněné uživatele k častému sledování, v některých případech, i několik hodin denně. A nejen to.

Pokud pracujeme na počítači, mohou sítě vážně narušovat naše soustředění nutkáním neustále přepínat na jejich sledování. Tzv. mentální multitasking sice pravděpodobně neohrožuje naše duševní zdraví, ale zato snižuje produktivitu práce až o desítky %. Dalším nesporným záporem je riziko poškození profesní imagem a ztráty soukromí.

Některé výkřiky na sociálních sítích mohou být velmi nepatřičné. Jako příklad si uveďme například nepatřičné komentáře ke konkurenčním výrobkům a podnikům.

Prezentace výrobků i soutěže

Uveďme si nyní tipy na využití sociálních sítí k podnikání.

Prvním příkladem jsou reference. Ptají se Vás zákazníci na Vaše reference? Pochlubte se jim jimi. Reference na firemním webu nejsou vše, ukažte je i mase na sociálních sítích.

Dalším tipem můžou být prezentace, které můžete využít pro reklamní účely, propagaci Vaší firmy či určitého produktu.

Vystavené prezentace můžete sdílet dle potřeby se všemi dalšími uživateli. Vhodnou komunikací získáte pro svůj produkt zájemce a to je cílem každého marketéra. Proč toho nevyužít?

Např. Facebook je přímo ideálním místem. Lidé se stávají fanoušky produktů – komentují je, ukazují je dalším přátelům a jejich přátelé je následují.

Dalším dobrým tipem může být získávání nových zaměstnanců. Inzerujete na internetu nebo například v tisku? Využíváte služeb personálních agentur?

Jak postupujete, pokud na Váš inzerát reagují desítky uchazečů? Zkušení personalisté si je „proklepnou" na síti. Většina lidí, která používá internet, za sebou nechává nějakou stopu.

Jak se prosadit na sociálních sítích? Tím asi nejdůležitějším je zaujmout potenciální zákazníky hned prvním dojmem.

Vytvořte si tedy na sociální síti zajímavý profil, který zaujme hned na první pohled.

Co nejlépe vyberte barvy, ukažte výrobky, na které jste nejvíce pyšní a zaujměte všechny, co se na Váš profil podívají.

Komentujte obrázky a příspěvky na jiných profilech (jak konkurenci, tak společníky). Jen si dávejte pozor, abyste v komentáři nezmínili něco, co by konkurenci přispělo ke zlepšení výrobku nebo k odstranění nedostatku.

Sdílejte novinky přímo z vašich webových stránek. Přidáváte novinky na Vaše webové stránky? Určitě ano, tak proč je nesdílet třeba i na Facebooku.

Dobrým marketingovým tahem může být i sdílení akcí, které se chystáte uspořádat jak pro propagaci nového výrobku nebo pro představení současného výrobku či služby.

Nezapomínejte, že každá aktivita Vašeho fanouška, se zobrazí všem jeho přátelům. Například když jeden z Vašich zákazníků okomentuje fotku na Vašem profilu, okamžitě se to objeví jeho dvěstě padesáti přátelům na obrazovce a můžete tak získávat nové a nové potenciální zákazníky.

Propojte si jednoduchým odkazem sociální síť s Vaší webovou stránkou. Stačí do popisku fotky dát odkaz na webovou stránku týkající se produktu, který je vyobrazen na obrázku, a můžete se těšit vyšší sledovanosti.

Důležitým faktorem může také být komunikace se zákazníky. Jednoduše řečeno, věnujte se jim trochu. Odpovídejte jim na dotazy, řešte s nimi problémy nebo jim jakkoliv pomáhejte při rozhodování.

No a posledním naším tipem jsou soutěže. Znáte snad lepší místo pro pořádání soutěžní, než jsou sociální sítě? Tisíce a tisíce možných soutěžících, kterým stačí jen poslat správnou odpověď do zprávy. Nezabere jim to ani dvě minuty, prohlédnou si Váš profil, zjistí, čím se Vaše společnost zabývá a ještě můžou vyhrát nějakou z lákavých cen.

Na sociálních sítích můžete vést podnikání zadarmo, ale i za finance. Pokud chcete být více známý, chcete, aby se o Vás dozvědělo co nejvíce lidí, logicky vytvoříte reklamu. A ta něco stojí.

Pokud se tedy rozhodnete investovat do reklamy, čeká Vás asi 30 minut nastavování, upravování a vymýšlení.

Jako příklad jsme zvolili reklamu na té největší síti a to na Facebooku. Po založení stránky jsme klikni na záložku „Založit reklamu" a Facebook nás okamžitě přesměroval na vytváření reklam.

Po vyplnění všech nezbytných údajů jsme se dostali k podrobnějšímu nastavení. Při zadání všech kritérií nám Facebook spočítá, kolika lidem se bude reklama zobrazovat. Při naší zkoušce, kdy jsme zadali že chceme, aby reklama byla zobrazována na území České republiky a uživatelům starším 18 let nám Facebook vyhodnotil, že bude zobrazována 542 180 uživatelům.

A teď k tomu hlavnímu. Kolik nás to bude stát a kolik z toho vytěžíme? Rozpočet na reklamu je buď denní, případně dlouhodobý.

Takže zadáme např. 20 Kč/den nebo 2.000 Kč do doby, než se peníze vyčerpají. POZOR: výše rozpočtu ovlivňuje, kolika lidem se naše reklama zobrazí!

Po různém nastavování a dokončování jsem zjistil, že za jeden klik bychom získali 3,65 Kč. Z toho vyplývá – čím větší vklad, tím (asi) více zákazníků, tudíž větší zisk z reklamy.

Nesmíme samozřejmě zapomínat, že jako všechno, tak i podnikání na sociálních sítích je upravováno zákonem. Virtuální svět se velmi rychle rozvíjí a je potřeba s ním držet krok
i z pohledu práva.

Proto je nezbytné, aby se přizpůsobovaly i zákonné předpisy České republiky, a to hlavně právo na ochranu osobních údajů. V České republice je právo na ochranu osobních údajů inkorporováno především do Zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů. V případě prostředí telekomunikací také do zákona č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích.

Ústředním správním orgánem pro oblast ochrany osobních údajů je Úřad pro ochranu osobních údajů. Úřad vykonává působnost dozorového orgánu pro oblast ochrany osobních údajů vyplývající
z mezinárodních smluv, které jsou součástí právního řádu.

Sociální síť jen pro byznys

Zajímavým nápadem by podle nás bylo založit sociální síť, určenou pouze pro podnikání. Podniká se na spoustě sociálních sítích. Facebook – prezentace výrobků, LinkedIn – hledání pracovní síly nebo třeba i zasílání krátkých zpráv pomocí Twitteru.

Dosud jsme nenalezli žádnou sociální síť, která by sloužila čistě pro podnikání. Proto je podle nás nápad na vytvoření sociální sítě, určené výhradně pro podnikání, velice dobrý nápad.

V čem by měla taková síť spočívat? Co se od ní může očekávat? Bude vůbec k něčemu užitečná?

Nechceme vymýšlet další Facebook, Twitter nebo nic obdobného, ale spíše sloučit tyto sítě do jedné, popřípadě je propojit tak, aby vznikla ta nejlepší možná kombinace.

Každá sociální síť je v něčem jiná, každá má svůj unikát. Unikát naší sociální sítě by byl v tom, že by sloužila pouze pro potřeby podnikatelské.

Žádné osobní fotky, statusy, dojmy, videa, žádná sdílení hudebních videí, nic takového.

Na této sociální síti by se prezentovaly výrobky veřejnosti, ukazovaly se novinky. Podnikatelé by navazovali nové vztahy, otevírali e-shopy. Vznikaly by nové poptávky, nové pracovní příležitosti.

Zákazníci by mohli sami navrhovat, co by chtěli třeba na výrobku inovovat, co nového je láká.

Např. mobilní telefon - zákazníci by přímo výrobci psali požadavky, co by takový mobilní telefon měl umět, čeho by se měl výrobce vyvarovat atp. Měli by možnost nahlédnout přímo do firmy. Především v tomhle by byl unikát a potenciál této nově vzniklé sociální sítě.