Kamenné stavby vybudované ve skalách a svazích Oderských vrchů procházejí v těchto dnech náročnou rekonstrukcí.

Práce uzavřely tento úsek frekventované železniční spojnice a na tři a půl měsíce přesunuly cestující do náhradních autobusů.

Správce trati se pustil do investice hlavně kvůli bezpečnosti na trati. Z klenby totiž v některých částech už začaly vypadávat kameny.

„Byl proveden stavebně technický průzkum a odborníci zjistili, že části jsou v havarijním stavu. Čeká je sanace a stejně tak bude vylepšen technický stav kompletně celých tunelů," informovala Darja Zajícová, mluvčí Správy železniční a dopravní cesty.

„Domašovský tunel, jeho úsek s nejvýraznějšími deformacemi klenby projde kompletní výměnou ostění, budou provedeny injektáže ostění, stabilizace zdiva, izolace, také dojde na obnovu bezpečnostního značení," vysvětlovala práce.

Práce začaly v minulém týdnu. Dělníci se pustili nejprve do Domašovského tunelu, na kterém byly deformace klenby a opadávalo ostění. V těchto dnech již začali rozebírat zdivo výjezdového portálu tunelu.

„Práce je hodně. V úseku asi 25 metrů bude provedena kompletní oprava," uvedl k pracovnímu ruchu v Domašovském tunelu Jaroslav Dundálek, správce tunelů a mostů v oblasti nad Olomoucí.

Poslední rekonstrukce před 40 lety

Tunely byly vybudovány v roce 1872. Domašovský je dlouhý 121 metrů a Jívovský 152. Poslední větší rekonstrukcí prošly dopravní stavby před čtyřiceti lety.

„Na tunelech se samozřejmě podepisuje počasí, které je v této lokalitě drsnější než jinde. Hlavně mrazy jsou silnější. Je narušováno zdivo, dochází k průsakům vody, což se podepisuje na jejich technickém stavu,"dodal Jaroslav Dundálek.

Proč práce potrvají tak dlouho a lidé musejí autobusy po objížďce až do října? Nejen kvůli špatnému stavu některých částí tunelů, ale i pro složitý přístup k těmto stavbám ve skalnatém a strmém terénu.

„Délka výluky koleje vychází z technologické náročnosti jednotlivých etap výstavby. Přístupy k tunelům jsou vzhledem ke konfiguraci okolního terénu navrženy právě po vyloučených kolejích," doplnila mluvčí Darja Zajícová.

Výluka na železnici mezi Olomoucí a Bruntálem v úseku Hrubá Voda – Domašov nad Bystřicí by měla podle plánu skončit 16. října. Většina vlaků skončí v Hrubé Vodě. Některé už v Hlubočkách.