Pachatel odstřihl lana ve výšce 6,5 metrů. Provoz na trati sice nebyl ohrožen, ale Správě železniční dopravní cesty vznikla škoda 70 tisíc korun.

Není to první případ, který se stal tento měsíc na železniční trati na Přerovsku.

„Před časem se zloději pokoušeli v železniční stanici v Polomi odcizit měděný funkční kabel zabezpečovacího zařízení na přejezdu. Na stejném místě ukradli z betonových žlabů pod zemí také nefunkční měděné kabely. Celkem jich odcizili 1380 metrů a způsobili škody za 50 tisíc korun,“ popsala poslední případy krádeží na Přerovsku mluvčí policie Miluše Zajícová.

Podle vedoucího obvodního oddělení přerovské policie Josefa Gybase nebývá odcizením poškozena jen infrastruktura železnice, ale zloději demolují a ničí také vybavení vlakových souprav.

„V poslední době nás hodně zaměstnávají krádeže kabeláže z odstavených lokomotiv. Problém je v tom, že se kvůli odcizení jedné části musí kompletně vyměnit celá kabeláž. Škody jdou do desítek tisíc korun, ale zloději za materiál dostanou ve sběrně jen pár stovek,“ zoufá si Gybas. Jak připomněl, na přelomu srpna a září zmizely také hliníkové žaluzie z vlakové soupravy. Tehdy vznikla škoda 130 tisíc korun.

Výjimkou nejsou ani krádeže na stavbě železničního koridoru. „Na trati mezi Horní Moštěnicí a Hulínem někdo odcizil celé zábradlí mostku a ve sběrně dokonce skončila i část přemostění,“ doplnil Gybas.

Krádeže zatím provoz na železnici neohrozily. „Zloději, kteří na trati kradou barevné kovy, si ale často neuvědomují riziko takového počínání. Ohrožují bezpečnost dopravy, ale i sami sebe. Navíc v případě dopadení jsou stíháni nejen pro trestný čin krádeže, ale i obecného ohrožení,“ doplnil dále Gybas.

Podle mluvčího Správy železniční dopravní cesty Pavla Hally způsobili zloději vloni na trati v celé republice škodu ve výši zhruba 23 milionů korun, v regionu nelze toto číslo přesně vyčíslit.

„Železniční infrastruktura regionu spadá do tří správních oblastí. Správa dopravní cesty Olomouc vyčíslila vloni škody na 717 tisíc korun, zlínská správa 230 tisíc a ostravská dokonce hlásí ztráty jeden milion 248 tisíc korun,“ vyjmenoval Halla.

Omezit řádění zlodějů by mohlo nahrazení měděných součástí jinými materiály. „Ukázalo se, že stávající materiály jsou pro zloděje barevných kovů velmi atraktivní. Se zahraničními partnery proto zvažujeme, že je nahradíme jinými, které by zloděje tolik nelákaly,“ nastínil východisko Halla.

Zamezit počínání zlodějů by však podle jeho názoru měla i úprava legislativy a lepší spolupráce policie se sběrnami druhotných surovin, ve kterých kradený materiál končí.