Nejdříve pár úctyhodných čísel: 1,4 milionu aut za minulý rok, k tomu pět tisíc autobusů, přímá zaměstnanost 150 tisíc lidí ve fabrikách, dalších pět tisíc lidí ve výzkumu. Podtrženo sečteno automobilový průmysl tvoří celých 25 procent tuzemského průmyslu a 24 procent našeho vývozu.

Jenže koronová krize naši vlajkovou loď zasáhla ještě víc, než analytici odhadovali. Podle Českého statistického úřadu došlo v dubnu meziročně k poklesu výroby aut o 80 procent. A celý český průmysl pak v dubnu klesl meziročně o 33,7 procenta, což je největší propad v novodobé historii. „Výsledek je tak ještě o poznání horší, než kolik činily odhady,“ říká Vít Hradil, analytik Raiffeisenbank.

„Tři klíčové automobilky v ČR – Škoda, TPCA a Hyundai – měly výrobu odstavenu po celý nebo prakticky po celý duben,“ připomíná hlavní ekonom CZECH FUND Lukáš Kovanda.

Němci snižují DPH

Fabriky, včetně těch automobilových, už opět vyrábějí naplno. Jenže Evropa a svět jsou stále v útlumu. České firmy tak mají aktuálně o 42 procent méně zakázek než před rokem a opět to platí hlavně pro autoprůmysl. Ten se už v době před krizí zásadně přeměňoval. Fosilní paliva jsou nahrazována elektrickými a poloelektrickými motory (tzv. plug-in hybridní auta). U nás je produkce takových aut teprve v začátcích, což bude bezprostřední komplikace.

„Naděje vkládané do německého šrotovného se nenaplnily, protože tato podpora směřuje pouze na elektromobily a plug-in hybridy, tedy naprosto okrajovou část trhu. Jedinou nepřímou podporou pro tuzemské výrobce etablované na německém trhu zůstává avizované snížení DPH,“ popisuje analytik ČSOB Petr Dufek. Naši západní sousedé totiž od července (zatím do konce roku) snižují základní sazbu DPH z 19 na 16 procent a sníženou sazbu ze 7 na 5 procent. Cílem je přimět Němce k většímu utrácení.

Tuzemští ekonomové přesto neztrácejí naději. Česko se ode dna odrazí snáze než další země EU. „Třetí kvartál bude mnohem lepší než druhý,“ uzavírá Vladimír Pikora z Next Finance.