Přehlídka maturitních prací žáků v oboru vzdělávání Nábytkářská a dřevařská výroba se setkala s úspěchem.

„Já jsem se přišla podívat na maturanty, jak se jim povedl ročníkový projekt. Kdyby ho nezvládli, nebyli by připuštěni k maturitě. Nejvíc se mi líbí houpačka, kterou jsem vyzkoušela a taky pro ni hlasovala," uvedla studentka střední průmyslové školy Markéta Havlová.

Všichni náštěvníci, kteří se zúčastnili hlasování mohli vyhrát i drobné dárky od spolupracujících sponzorů výstavy. Zúčastnění hodnotili především originalitu nápadu, funkční vlastnosti, celkový vzhled, ale i pečlivost provedení práce.

Kluci jsou vážně šikovní, míní Kateřina

Velký dřevěný xylofon, houpačky, skládačky ze dřeva, kostky, šachy, ale i plně funkční nábytek do kuchyně, obýváku či ložnice nebo na zahradu, to vše čekalo na návštěvníky.

„Podle mě je super, že svou práci zde mohou studenti vystavovat. Je to všechno pěkné a kluci jsou vážně šikovní. Mají to tu pěkně vyzdobené a dbají i na detaily jako jsou rohlíky ve skříni do kuchyně," poukázala na jednu z nich Kateřina Šafaříková.

Teorie a praxe jde ruku v ruce

První půlrok se žáci trápí nad výkresy a teoretickými detaily a zbytek roku pak pracují na realizaci své představy.

„Někdy to dělají třeba natřikrát, protože teorie a praxe jde ruku v ruce. Jedno bez druhého nefunguje, chvíli trvá než se spojí mozek s rukama. Mohou mít výborné nápady, které jsou ale neuskutečnitelné a stejné je to i naopak," vysvětlil jeden z učitelů oboru Nábytkářské a dřevařské výroby Dalibor Straka.

Víc než šestnáct hodin trvalo například Janu Zindlerovi vyrobit zahradní posezení.

„Nejtěžší na mé práci bylo dát ji dokupy, protože jsem všechno dělal úplně sám. Pravděpodobně můj výrobek dostane babička s dědou k narozeninám," podotkl skromně maturant, který i sám namaloval a vypálil obraz s tváří ženy. Jak sám potvrdil, chce u výroby dřeva zůstat.

„Výšku neplánuji, protože už od prvního července nastupuji do práce," usmíval se budoucí dřevař.

Mají skvělé uplatnění

Že zájem o studenty je velký potvrdil další učitel Josef Urban.

„Máme méně absolventů než je zájem. Například jeden náš žák šel pracovat do Vagonky Studénka a tam se ho ptali, zda nemá náhodou ještě dva kamarády k sobě. Studentů se zájmem o tento obor je třeba, protože rozhodně najdou uplatnění," řekl. Navíc vystavené výtvory jsou rok od roku lepší.

„Jak roste kvalita, tím je práce náročnější a náročnější. Hlasovat nikdo z nás učitelů nemůže, protože víme, jak práce vznikaly," rozesmál se Dalibor Straka. Spolu se svým dalším kolegou Petrem Fuskem všichni doufají, že jejich studenti se budou nadále dřevu věnovat. Jsou ale přesvědčeni, že většina z nich se na dřevařskou kariéru nakonec dá.

S nápadem oživit praktickou výuku zaměřenou na dřevozpracující obory vytvořením středisek praxe přišel Moravskoslezský dřevařský klastr. V rámci projektu žáci plní reálné úkoly vycházející z potřeb potencionálních zaměstnavatelů.

„V Teplické ulici máme specializované dílny na zpracování dřeva, velkoplošných materiálů, kde studenti mají prostor a čas tvořit. Realizací tohoto projektu chceme zvýšit zájem žáků středních škol o praktické vyučování s novými technologiemi, které můžou sami využít při výrobě, pro ně smysluplných, výrobků," uzavřel ředitel Střední průmyslové školy Ivan Doležel, který dodal, že studenti si vše od začátku financují, a proto si své výrobky i odnáší domů.