Čeští operátoři pokrytí pravidelně sledují a vědí, kde je signál slabší a potřeboval by rozšířit.

„Na stížnosti zákazníků reagujeme a snažíme se to optimalizovat například natočením antény vysílače. Kvalita ale může být snížena i krátkodobě, například vlivem bouřky,“ sdělila Alžběta Weinfurtová z tiskového oddělení Vodafone.

Dále dodala, že v místech, kde se signál šíří obtížně, spolupracují s konkurencí a vysílače ekologickým způsobem užívají společně.

Oblastí se slabším signálem jsou podle tiskové mluvčí T – Mobile Oderské vrchy.

„Ne vždy je možné vybudovat vysílač tam, kde je potřeba. Důvodem může být třeba nesouhlas majitele pozemku nebo stanovisko orgánů místní správy či státní správy,“ zdůvodnila Martina Kemrová.

Signál jen v polovině domu

Jak náš průzkum dopadl? „O2 je tady bez problémů, já konkrétně mám T – Mobile, tam zaznamenávám občas slabší výkyv, ale teď už to bylo delší dobu v pořádku,“ ohlásila účetní Obecního úřadu v Milenově Milada Vašíčková.

Kuriózní případ ale řeší její kolegyně v Rakově.

„Je to tady různé. Třeba na úřadě problémy nemáme, ale v jiných částech obce ano. U mě doma máme signál v polovině domu dobrý, ale v druhé polovině žádný. Mám pak někdy problém se dovolat manželovi,“ svěřila se Marcela Králová.

Katastrofa na Záhoří

Na neschopnost a arogantnost operátora si stěžují v jednotlivých obcích na Záhoří. Tam prý situaci s nedostatečným signálem řeší už druhé volební období. Zdejší obyvatelé zaznamenali problémy se signálem Telefonicy O2, která na jejich mnohokrát urgované dotazy na zlepšení situace nereaguje. Tento operátor je také jediným, který na e-mailový dotaz Deníku ohledně pokrytí během dvou týdnů neodpověděl.

Pozor, povodeň! SMS nedojde

„Nejhorší na tom je, že Ministerstvo vnitra má s O2 ve smlouvě takzvané krizové zprávy. Všichni starostové mají služební telefon tohoto operátora, na který přijde zpráva například o povodni,“ stěžuje si starostka Býškovic Jana Světlíková. Ta už zašla tak daleko, že svůj soukromý telefon Vodafone uvádí na stránkách obce jako oficiální kontaktní číslo. Nejen první žena Býškovic, ale i manažerka celého mikroregionu Záhoran psala operátorovi dotaz, reakce se ovšem nedočkala.

Na skutečnost, že krizové SMS nemusejí včas dojít, jsme závěrem upozornili Ministerstvo vnitra.

„Bude se tím teď zabývat Generální ředitelství Hasičského záchranného sboru, pod které krizový systém a ochrana obyvatelstva spadá,“ uvedl Vladimír Řepka z ministerstva.

NA OKRAJ

Podivné praktiky

Původní záměr byl trošku jiný. Objet několik vesnic v okolí Hranic se třemi různými telefony – od každého operátora jeden – a zjistit, odkud se dovolat dá a odkud ne. Od toho mě ale odradila tisková mluvčí T – Mobile, podle které mohou být výsledky nespolehlivé. Řekla, že kvalita signálu závisí i na konkrétním přístroji. Proto jsem se zeptal na konkrétní zkušenosti lidí, kteří na venkově bydlí. Potěšila mě informace z Býškovic, kdy jsem se dozvěděl, že nejsem jediným zákazníkem, na jehož dotazy Telefonica O2 nereaguje vůbec, případně vás odmítne a velice slušně a zdvořile vás pošle do patřičných mezí. Příkladem může být nedávná zkušenost s psaním zpráv ze zahraničí. V Rakousku i Slovinsku vás operátor zdvořile vítá „vítacími SMS“, v Chorvatsku už ale „opomene“ oznámit, že jste přejeli do druhé, čtyřikrát dražší zóny a za jednu textovku platíte 13 korun. A to podotýkám, že jsem měl aktivní roamingovou službu s „bezkonkurenční“ ce­nou. Jan Rotrekl