Nejčastější nedostatky se v červenci na Přerovsku týkaly používání měřidel. Váhy měly neplatné úřední ověření a nápoje nebo pokrmy byly takzvaně podmírové. Někdy ani personál nebyl schopen vystavit na žádost spotřebitele doklad.

„Za zjištěné nedostatky byly uloženy tři pokuty příkazem na místě ve výši 4 tisíce korun, jedna bloková pokuta v hodnotě tisíc korun a pět zjištěných nedostatků je předmětem správního řízení,“ uvedla vedoucí oddělení kontroly ČOI Daša Smolková.

Přibližně jednou za čtvrt roku navštěvují kontroloři Zámeckou kavárnu v Hranicích.

„Minulý týden tady seděli od jedenácti do půl třetí. Pro servírky to bylo psychicky docela náročné,“ konstatovala majitelka kavárny Jana Březíková.

Za kostku ledu pětistovka

Kontroloři si vždy objednají, nechají si vystavit účtenku, zaplatí a teprve poté vytáhnout průkazky.

„Dříve si nosili své vlastní odměrky. Teď už je chtějí po nás a navíc musejí být certifikované,“ uvedla Březíková, jejíž kavárna už dvanáct let používá stejné džbánky na víno a teprve minulý týden jí kontroloři sdělili, že nemají potřebný cejch.

Pokutu za to Jana Březíková nedostala, ale i s tou už má své zkušenosti. Za kostku ledu, kterou dostali inspektoři do džusu, musela zaplatit pět set korun. Od té doby už podává led zvlášť. „My přitom vždycky raději naléváme nad rysku. Hranice jsou malé a kdybychom si dovolili nalít cokoliv pod míru, zkazilo by nám to pověst,“ vysvětila Březíková.

Kontrolory posílají nespokojení zákazníci

Podle majitele hranické prodejny mobilních telefonů Petra Žurka jsou někdy obchodníci chápáni svými zákazníky jako zloduši, kteří je chtějí okrást. Právě reklamace jsou totiž v jeho provozovně často tím prvotním počinem k tomu, aby tam vyrazila na kontrolu Česká obchodní inspekce.

„Šetření probíhá namátkově a systematicky, ale občas je vyvoláno právě stížností některého ze zákazníků,“ vysvětlil Žurek a vzpomněl jeden konkrétní případ: „Pán přišel reklamovat telefon, který používal rok a tři čtvrtě. Nebyl spokojen s tím, že jeho baterka už nevydrží tak dlouho, jako když byl telefon nový. Já jsem mu reklamaci neuznal a on na mě poslal Českou obchodní inspekci, která konstatovala, že jsem nepochybil.“ Zatím se Petr Žurek může chlubit tím, že vyvázl s čistým štítem z každé provedené kontroly.

Pokuta až 5 milionů

Podle zákona o ochraně spotřebitele může být ve správním řízení udělena ředitelem inspektorátu pokuta až pět milionů korun. V létě bývají častěji než kdy jindy prováděna šetření v restauracích, hotelech, penzionech, stáncích s občerstvením, půjčovnách a to hlavně na trasách cyklostezek, koupalištích a kolem cest také u stánků s ovocem a zeleninou.