„Po napojení na cyklostezku podél Baťova kanálu se cyklostezka Bečva stane součástí takzvané „cyklodálnice C1“, vůbec první v České republice,“ uvedla vedoucí odboru školství a kultury v Lipníku nad Bečvou Lucie Žídková.

Ojedinělá dálková trasa dlouhá sto čtyřicet jedna kilometrů vedoucí od pramenů Rožnovské a Vsetínské Bečvy až po soutok s Moravou, provede turisty zajímavými místy, na kterých je k vidění řada památek a přírodních krás.

Návštěvníci se mohou těšit na lidové tradice i speciality Valašska, Moravské brány nebo Hané.

Právě na Přerovsku a Hranicku čeká na zájemce řada zajímavých míst, která se nachází jen kousek od cyklostezky nebo v její bezprostřední blízkosti.

„Z Velkých Karlovic nebo Horní Bečvy přes Valašské Meziříčí zavede cyklostezka Bečva lidi až na území Olomouckého kraje, na Střední Moravu do oblasti Moravské brány. Ta odděluje Český masiv od Karpat a táhne se v délce téměř sedmdesát kilometrů od Přerova po Ostravu,“ upřesnila místo s hojným výskytem lákadel pro turisty Žídková.

První zastávkou v tomto úseku, kam mohou turisté zavítat jsou Lázně Teplice nad Bečvou.

„Ty v současnosti představují svým personálním i přístrojovým vybavením špičkové zařízení, které se specializuje na moderní rehabilitaci klientů se srdečně-cévními potížemi a klientů po kardiochirurgických a invazivních výkonech,“ popsala Žídková.

Pro běžkaře i vozíčkáře

Mezi další zajímavá místa v této lokalitě, která by si při vyjížďce po cyklostezce lidé neměli nechat ujít, patří Zbrašovské aragonitové jeskyně či Hranická propast.

„V Hranicích pak za zmínku stojí hranický renesanční zámek, jeden z nejhezčích na Moravě,“ dodala.

Z Hranic je to pak po stezce už jen kousek do Lipníku nad Bečvou.

„Město je od roku 1989 městskou památkovou rezervací a je zároveň srdcem Moravské brány,“ sdělila Žídková.

Po cestě do Přerova, který je další zastávkou na trase cyklodálnice, by si nejen sportovci, kterým nevadí kopce, ale i ostatní měli určitě vyšlápnout na hrad Helfštýn.

Všechny poměrně komfortní stezky lemují tok řeky Bečvy a jsou ideální trasou nejen pro cyklisty a bruslaře, ale využívat je mohou i pěší turisté, běžkaři či vozíčkáři.

Provoz na hustý provoz a kolize s bruslaři

Trasa cyklodálnice je rozdělena do několika úseků, z nichž část vede přírodou, dál od silnice a část podél cest. Na těchto úsecích by si lidé měli dávat větší pozor, jinak ale patří úseky stezek, co se týče dopravy, v našem regionu k bezpečným.

Například trasa z Oseku nad Bečvou do Přerova, která je dlouhá dvanáct kilometrů, patří k nejfrekvento­vanějším právě díky tomu, že nabízí projížďku přírodou, dál od silnic a rušné dopravy. I tady je ale třeba dávat pozor. Právě kvůli hustému provozu tu dochází k častým srážkám cyklistů a bruslařů.

Na cyklostezkách se každoročně objevuje nejen řada sportovců, ale i rodin s dětmi a dalších rekreačních cyklistů a bruslařů. Propojení cyklostezek většinou všichni vítají.

„Já jsem nadšený cyklista a trasy v okolí mám obježděny už všechny, takže rozšiřování a spojování jednotlivých úseků určitě vítám. Být na mě, spojil bych všechny stezky v republice v jednu, to by byl pro mě ráj,“ řekl s úsměvem třiadvacetiletý Radek Jurečka.

„Na kolech jezdíme hodně v létě a i s oběma dětmi. Proto je pro nás nejlepší cyklostezka, kde se nemusím bát, že děti srazí auto. Určitě toho budeme využívat,“ doplnila ho dvaatřicetiletá Martina Koukalová.