V Přerově se už loni v prosinci slavnostně otevřel úsek dálnice D1 ve směru od Lipníku, jeho navazující část u Říkovic ale dodnes brzdí obstrukce ekologických aktivistů Děti Země.

Proti změně územního rozhodnutí podalo loni odvolání šest občanů, ale také tři spolky - Děti Země, ale i Voda z Tetčic a občanské sdružení Krajina Dluhonice. Krajský úřad odvoláním nevyhověl.

Pokud by obstrukce dál trvaly, mohly by vážně zkomplikovat přípravy stavby, která musí začít nejpozději v roce 2021 - tehdy totiž vyprší lhůta pro udělenou výjimku z EIA. Ředitelství silnic a dálnic věří, že se nic takového nestane.

„Považuji to za dílčí úspěch a jsme za něj rádi. Můžeme totiž dokončit majetkoprávní přípravu a na konci léta požádat o stavební povolení. Souběžně s tím bychom chtěli zahájit také soutěž na zhotovitele,“ komentoval rozhodnutí krajských úředníků ředitel brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic David Fiala.

O vyvlastnění neuvažujeme

Pro úsek dálnice D1 mezi Říkovicemi a Přerovem už byla vykoupena drtivá většina pozemků a s těmi posledními vlastníky v Dluhonicích se chce stát dohodnout.

„Nejsme pod časovým tlakem a z naší strany preferujeme jednání s majiteli, o vyvlastnění neuvažujeme. Chceme zahájit stavbu úseku Říkovice - Přerov hned poté, co získáme stavební povolení, na které budeme bezprostředně navazovat soutěží,“ řekl.

Šéf ekologických aktivistů Děti Země Miroslav Patrik, který proti dálnici D1 Říkovice - Přerov dlouhodobě brojí, už dříve uvedl, že chce chránit živočichy a rostliny. Zvlášť chráněné druhy jako skokan štíhlý, volavka bílá nebo žluva hajní by prý neměly stavbou dálnice trpět.

Druhým dechem ale dodává další požadavek - na odchýlení trasy dálnice o sto padesát metrů od Dluhonic.

„Motivem není ani tak to, že je někde nějaký živočich, ale hra o čas - v roce 2021 vyprší lhůta pro výjimku z EIA. Musíme se ale dívat dopředu a věřit, že to zvládneme,“ zhodnotil David Fiala.

Optimistický scénář: zahájení příští rok

Přerov čeká na zahájení stavby dálnice u Říkovic jako na smilování. Poté, co byl zprůjezdněn úsek ve směru od Lipníku, totiž ve městě výrazně zhoustla doprava. O Přerov navíc kvůli chybějícímu dopravnímu napojení nemají zájem investoři.

„Rozhodnutí Krajského úřadu v Olomouci je dalším krokem k tomu, aby bylo vydáno platné stavební povolení. Věříme, že o něj Ředitelství silnic a dálnic požádá v průběhu léta a na podzim se uskuteční soutěž na zhotovitele,“ uzavřel přerovský radní pro dopravu Tomáš Navrátil (ANO).

Optimistickým scénářem je zahájení stavby v příštím roce.