„Tuto linku Českých drah využívám každý týden při cestě do školy do Hradce Králové. Jak to tak vypadá, budu muset od prosince jezdit jiným vlakem nebo v Olomouci přestupovat, čímž se mi cesta značně protáhne,“ řekl jeden z cestujících Radek Březina.

Právě projíždění bez zastavení v některých stanicích mezi hlavním městem a slezskou metropolí je jednou z plánovaných změn v jízdním řádu, který by měl začít platit od 11. prosince.

„Veřejnost má možnost vyjádřit se k připravovaným jízdním řádům na rok 2012 a zaslat své podněty a návrhy na jejich úpravu cestou krajských úřadů a ministerstva dopravy do konce srpna,“ uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Ministerstvo dopravy na tuto linku neobjednalo žádné vlaky pro zajištění základní dopravní obslužnosti a nebude je tedy dotovat.

„Ministerstvo dopravy neobjednalo dálkové spoje kategorie EuroCity, InterCity a Expres na trase mezi Prahou a Ostravou, což znamená, že České dráhy na této trase budou provozovat vlaky na své komerční riziko,“ vysvětlil Šťáhlavský.

Případnou ztrátu z provozu vlaků na této trase tak Českým drahám neuhradí Ministerstvo dopravy.

Vlaky Českých drah mezi Prahou a Ostravou přestane stát dotovat v prosinci, aby neznevýhodňoval konkurenční soukromé dopravce.

Rychlé expresy, ostatní ale zpomalí

Na trať by totiž nejpozději v prosinci měly vyrazit také žluté vlaky soukromého společnosti RegioJet.

Tyto vlaky by měly v Hranicích zastavovat a cenově by se měly pohybovat v podobné rovině.

„Rozdílem je to, že v těchto vlacích neplatí slevové kartičky Českých drah,“ vysvětlil Březina.

Podle serveru ŽelPage nezastavující dálkové vlaky chce Ministerstvo dopravy nahradit rychlíkovým spojením mezi Olomoucí a Ostravou.

„Ministerstvo dopravy hodlá i nadále zachovat standard rychlého spojení mezi Olomoucí a Ostravou, přičemž je zapotřebí obsloužit významné nácestné stanice, jako je Lipník nad Bečvou, Hranice na Moravě, Suchdol nad Odrou či Studénka,“ vysvětlil mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák pozadí nové rychlíkové linky Olomouc – Bohumín.

Ve výsledku to znamená, že dálkové vlaky Českých drah mezi Prahou a Ostravou budou rychlejší, obyvatelé Hranic však budou mít složitější dostupnost.

„Hlavně že na trase Praha-Ostrava se bude jezdit rychle, ale že se kamkoliv jinam cestující dostanou pomaleji, na to nemyslí,” dodal Březina.

Z Hranic v Praze nejdřív o půl desáté

Stanice Hranice na Moravě je také hojně využívána k přestupu mezi regionálními spoji z Valašska, i když Valašsko obsluhuje osm párů přímých spojů s hlavním městem.

Celkový počet přímých spojů mezi Vsetínem a Prahou zůstane beze změny, končí pouze možnost přestoupit v Hranicích na některý z ostravských expresů.

Cestující budou moct využít vlaků RegioJet, jejich jízdní řád by se však měl lišit.

Cestující z Hranic se do Prahy letos s Českými dráhami dostanou nejdříve v 7.48, v příštím roce by to bylo teprve 9.24.

Díky žlutému vlaku ale bude možný příjezd do metropole v 8.31.

Naopak pro zpáteční cestu letos lze využít poslední vlak InterCity v 20.17, od prosince bude nutné vyjet s Regiojetem už v 19.33 (v neděle 20.33), neboť poslední spoj národního dopravce vyjíždí už 18.52.

Petra Andrýsková