Zakázka má hodnotu 6,922 miliardy korun. Hotovo má být v roce 2025.

O podpisu smlouvy informoval Mátl na twitteru. Stalo se tak jen den poté, co ministerstvo dopravy zveřejnilo zamítnutí rozkladů proti stavbě.

Stavební povolení bude pravomocné po 15 dnech od vyvěšení na úřední desce ministerstva.

Oficiálně má stavba začít 20. prosince. Proti rozhodnutí lze ještě podat žalobu, zahájení stavby to ale již nezabrání.

ŘSD se tak vyplatil risk, že zhotovitele začalo vybírat podstatně dříve, než mělo v rukou stavební povolení. Obvykle se soutěž vypisuje až poté, co má stavba všechna potřebná povolení. Úsek D1 kolem Přerova je ale z pohledu silniční sítě a situace ve městě tak klíčový, že ŘSD nechtělo ztrácet další čas.

Vizualizace dálnice D1 u Přerova - záběr z videoprezentace ŘSD
Stavba D1 má platné povolení pro poslední úsek, začít chtějí ještě letos

Nabídli nejnižší cenu

Jde o největší dálniční zakázku za posledních deset let. Stavební firmy měly na podání nabídky téměř rok, soutěž s odhadovanou cenou 6,75 miliardy korun vypsalo ŘSD předloni těsně před Vánoci. Opakovaně ale posouvalo termín na podání nabídky. Sdružení vedené Strabagem nabídlo nejnižší cenu.

Už v říjnu letošního roku vybralo ŘSD firmy na stavební dozor.  Zakázku za 109,9 milionů korun podle registru smluv získalo sdružení firem vedené společností Safety Pro. Jeho členy jsou ještě společnosti Vysplan, 4Roads 3G Gruppe Geotechnik z rakouského Grazu.

Celkem 10,1 kilometru dlouhý úsek je posledním, který chybí k dokončení D1. Kvůli jeho neexistenci je dlouhodobě zahlcen Přerov tranzitní dopravou.

„Vyvedením dopravy ze zastavěné­ho území dojde v Přerově k zásadnímu zlep­šení životního prostředí, což je pro naše město velmi důležité. Věřím, že rok 2022 je v tomto ohledu výjimečným, protože byl zprovozněn průtah městem a zároveň se začne se stavbou chybějícího úseku D1, který by měl být hotový do roku 2025,“ řekl přerovský primátor Petr Vrána.