Až na dvojnásobek se možná vyšplhají výdaje na zimní údržbu místních komunikací v Hranicích. Po nahlédnutí do účetních údajů za prosinec a leden to odhadl ředitel městské společnosti Ekoltes Milan Vinkler.

Zatím prý vůbec netuší, kolik zbude peněz na opravu výtluků. Těch je přitom ve městě více než v jiných letech.

Prvního úseku opravené vozovky, poškozené mrazem, se už řidiči dočkali u obchodního domu Lídl.

„Spravovali jsme tam cestu teď v sobotu,“ potvrdil zimní dispečer Správy a údržby silnic (SÚS) z mostmistrovství v Hranicích Lubomír Kocourek a pokračoval:

„Tam, kde už hrozí, že si řidiči utrhnou na autě kolo, musíme výtluky opravovat hned.“ Na lepení silničních děr používají teď cestáři studenou obalovanou směs, která ale není příliš kvalitní.

„Jsou to opravdu jen provizorní opravy. Jak dlouho budou účinné, to bude záležet hlavně na počasí,“ vysvětlil Kocourek s tím, že nejhorší je střídání dešťových a mrazivých dnů.

V nejbližší době se chtějí silničáři pustit do opravy výtluků v úseku mezi Hranicemi a Bělotínem. Zatím je však stále ještě příliš zaměstnává odhrnování sněhu a solení.

Asfalt až při pěti stupních nad nulou

SÚS má ve městě na starosti údržbu silnic první třídy. Místní komunikace má ve své správě Ekoltes. Ten ale k provizornímu látání děr takzvanou zimní směs nepoužívá.

„Není tak kvalitní jako klasická oprava litou asfaltovou hmotou,“ zdůvodnil to Vinkler.

Pokud se podle něj neoteplí na pět stupňů nad nulou, nemá prý smysl opravovat silnice vůbec. „Asfalt by při nízkých teplotách popraskal,“ vysvětlil.

Díry ve vozovkách se objevují přesně v těch místech jako vloni. Tradičně nejhorší jsou cesty na třídě 1. máje, ve Zborovské ulici, ale například i v Husitské, vedoucí kolmo od úřadu práce.

„Ano, je to pravda. Většinou tam, kde už výtluk někdy byl, není povrch kompaktní a jakmile se pod něj dostane voda, nemá taková oprava delší životnost než dva tři roky,“ uvedl Vinkler.

Oprava jedné díry za pět tisíc

Oprava silniční díry o rozměru do půl metru čtverečního vyjde zhruba na pět tisíc korun. Na území celého města spolknou opravy místních komunikací zhruba dvě stě až tři sta tisíc korun ročně.

„Letos to pravděpodobně bude ještě víc,“ obává se ředitel Ekoltesu.

Kompletní oprava celého povrchu poškozené vozovky, která by odbourala opětovné opravování výtluků, by však podle něj vyšla ještě dráž. Každý metr čtvereční by si vyžádal zhruba 450 až 600 tisíc.

Zatím Ekoltes situaci s děravými silnicemi nemapuje.

„Máme pořád dost problémů se sněhem,“ uvedl Vinkler.

Za poškozené auto můžete chtít náhradu

Pokud by se stalo, že by si na rozbité cestě někdo poškodil vozidlo, může zkusit uplatnit u města nebo Ekoltesu náhradu škody.

„Velice bychom uvítali, kdyby nás lidé na úseky, kde opravdu hrozí kvůli výtlukům nehoda, upozornili,“ uzavřel Vinkler s tím, že si zatím vůbec netroufá odhadnout, kolik peněz letos na opravu cest zbude.

Každoročně uvolňuje město z rozpočtu na údržbu svých komunikací dva miliony korun. O co více peněz vyčerpá Ekoltes teď v zimě, o to méně mu zůstane na správu komunikací po zbytek roku.

Jestli bude letos rozpočet vzhledem k náročné zimě navýšen, zatím ještě rozhodnuto nebylo. Pokud se tak ale nestane, hrozí, že následné opravy zničených silnic nebudou moci proběhnout v takovém rozsahu, jak by bylo potřeba.