Ty bude možnost během následujících let čerpat díky dokumentu Strategie rozvoje regionu Hranicko 2014 až 2020. Konkrétně jde o částku téměř devadesát milionů korun.

„Účelem veřejné debaty nebylo rozhodnout, ale každý z účastníků měl možnost vyjádřit svůj názor a sám si vyzkoušet, kam prioritně by měly peníze jít, kde je jich nejvíce třeba. Odtud vzešlo určité pořadí a to bude vodítko pro nás," pověděl manažer MASky František Kopecký.

Většina přísedících se v Integrovaném informačním programu (IROP) přiklonila k názoru, že by se měl největší důraz klást na cyklodopravu a rozvoj cyklostezek. Výjimkou nebyl ani starosta Ústí Libor Vykopal.

„Cyklotrasy v regionu nejsou propojené. Obce mezi sebou nemají vhodnou komunikaci pro cyklisty a lidi se pak nemají jak dostat do zaměstnání. Velký problém je dostat se na kole z Ústí do Hranic," vysvětlil svůj postoj starosta, který sám je velkým příznivcem cyklistiky.

„Naše obec má cyklovlek a celkově se pro příznivce cyklistiky snažíme v regionu dělat, co je v našich silách," dodal.

MAS chce také podpořit sociální služby.

„Zatím si musíme říci, zda půjde o terénní služby nebo o výbavu do domova seniorů či charity," přiblížil budoucí plány František Kopecký.

„Dále se budeme zaměřovat na bezpečnostní prvky na komunikacích, ale také na vybavení mateřských a základních škol nebo přemýšlíme i o sociálním bydlení," pokračoval.

Lepší podpořit agroturistiku

V Programu rozvoji venkova se zástupci veřejnosti nakonec shodli, že z programu vyřadí retenční nádrže a budování lesních cest.

„Chceme spíš podporovat zemědělství, drobné podnikání a rozvoj cestovních ruchu," pověděl manažer MAS a za pravdu mu dala i starostka Horního Újezdu Alena Veličková.

„Jde nám o podporu turistiky a příslušnému zázemí a vybavení. To jde ruku v ruce s drobným podnikáním i rozvojem cykloturistiky," pověděla starostka.

Stejný názor má i starosta Ústí.

„Dle mého je lepší podpořit agroturistiku jako takovou včetně penzionů a dalších nezbytných věcí. Navíc k rozvoji lesních cest určitě budou jiné dotační možnosti. Dělat asfaltové cesty v lese pro čtyřkolky je zbytečné. Pro pracovní provoz budiž, ale tohle by bylo zbytečné ničení přírody," domníval se Libor Vykopal.

Zpřístupnění pro vozíčkáře

Velký důraz účastníci kladli i na zpřístupnění míst, kam mohou zavítat i vozíčkáři, jak pověděl i manažer MAS.

„Hodně lidí vyslovilo žádost o rozvoj bezbariérových přístupů. Rádi bychom zpřístupnili veřejné komunikace nebo přístup na zastávky. Tam, kde se doteď člověk na vozíku nedostal, by měly vzniknout schůdné přístupové nájezdy," přislíbil manažer MAS František Kopecký.

Rozběh vlastních dotačních programů MAS je plánován na začátek roku 2016, poté co bude Strategie dokončena a uspěje svou kvalitou při hodnocení Ministerstva pro místní rozvoj.