Záchranáři si chtěli ověřit, zda a za jakých podmínek by bylo možné v budoucnu zařadit elektromobily nastálo nejen do vozového parku ZZS OK, ale i na další zdravotnické záchranné služby v České republice.

Od listopadu loňského roku nasadili záchranáři elektromobil Volkswagen ID.4 GTX jako lékařský vůz v systému rendez-vous v Olomouci a širším okolí.

Jezdil ve dvanáctihodinovém provozu pouze na denní směně. Přes noc probíhalo nabíjení.

Za tři měsíce s ním najezdili 6002 kilometrů, v průměru 2000 kilometrů za měsíc.

„Vozidlo vykazovalo vysokou míru spolehlivosti a za celou dobu nedošlo k závadě, která by znemožnila pokračovat v jízdě k pacientovi,“ popisovala mluvčí ZZS OK Lucie Mikisková.

Eskalátory ve vestibulu hlavního vlakového nádraží v Olomouci, 26. března 2023
Problémy s eskalátory na olomouckém nádraží. Proč nejezdí

Plus: rychlost a jízdní vlastnosti

Za tři měsíce se podle mluvčí vyskytly jen dvě drobné závady, a to porucha natáčení světlometů a porucha infotainmentu. Ty byly autorizovaným servisem bezodkladně a rychle odstraněny.

Řidiči si u elektromobilu pochvalovali hlavně jeho velmi dobré jízdní vlastnosti, a to i ve ztížených podmínkách na zasněžené vozovce.

Ocenili akceleraci, která je u elektromobilů obecně lepší, než u aut se spalovacími motory, a rychlost.

Mínus: dojezd a asistenti

Výhrady měli řidiči zejména ke krátkému dojezdu, a to i při plném dobití po celonočním nabíjení, a fakt, že vozidlo nemohlo být na směně nasazeno po dobu 24 hodin.

„Další výhrady měli ke složitosti ovládání infotainmentu, který odváděl pozornost od řízení. Pro vozidlo zvláštního určení s právem přednosti v jízdě byla také velmi problematická opakovaná deaktivace některých asistentů, které při jízdě s výstražným světelným a zvukovým zařízením obtěžovaly, a které se po vypnutí motoru a opětovném nastartování vozidla zase automaticky aktivovaly,“ vyjmenovávala mínusy.

Vizualizace zahrady u hospice na Sv. Kopečku
Na Sv. Kopečku vznikne nová zahrada, s terasou i kavárnou. Takto má vypadat

Podle ředitelky ZZS OK byla možnost otestovat plně elektrické vozidlo cennou zkušeností pro záchranáře.

„Za dobu zápůjčky jsme se dost poučili a nasbírali jsme zkušenosti nejen z jízdy samotné, ale v celém pohledu na údržbu, nabíjení a provozování takového vozidla,“ hodnotila Andrea Rakovičová.

Reálný dojezd elektromobilu Volkswagen ID.4 GTX1 na jedno nabití se pohybuje v rozmezí 340 – 480 kilometrů. Vůz s pohonem všech kol a výkonem 220 kW (299 koní) zrychlí z 0 na 100 km/h za 6,2 sekundy.

Cena nového ID.4 GTX začíná u prodejců na necelých 1,645 milionu korun.

Volkswagen ID.4 GTX

Technické údaje:

Kapacita baterie: 77 kWh

Pohon: všechna kola

Maximální rychlost: 180 km/h

Komb. spotřeba (Wh/km): 18,6 kW/100 km

Délka: 4582 mm

Šířka: 1852 mm

Výška: 1619 mm

Rozvor: 2769 mm

Celková přípustná hmotnost: 2750 mm

Velikost zavazadlového prostoru: 543 litrů

Provozní hluk: 68 dB

Emise C02: 0 g/km

Zdroj: ZZS OK