„Vad řeči bohužel pořád přibývá, je to čím dál horší. Myslím, že rodiče si s dětmi velmi málo povídají. Nečtou jim pohádky tak, jako jsme to dělávali dříve, spíše dítě posadí k počítači. Jenže dítě potřebuje komunikovat," uvedla zástupkyně ředitelky ZŠ 1. máje Stanislava Škrobánková, která dříve se speciálním vzděláním v oblasti logopedie s dětmi na nápravě mluvy pracovala.

„Pokud dítě chodí včas k logopedovi, dá se to společnými silami zvládnout. Řeč je velice důležitá. Někdy se i v případě šikovných dětí musí kvůli vadě řeči zažádat o odklad nástupu do školy," dodala s tím, že předškoláci si jinak při nachystaných úkolech počínali velice dobře.

Podobného názoru byl také ředitel Základní a mateřské školy Šromotovo Radomír Habermann.

„Ne všechny děti, které se k zápisu dostavily, jsou na základní školu už vývojově vyzrálé. Dalo by se říct, že počet dětí s vadou řeči narůstá. Myslím, že ze strany rodiny chybí trošku důslednosti, pravidelného procvičování s logopedem. Je třeba říct, že někdy šestiletým dětem nerozumíme. A to je špatně," uvedl ředitel školy, do níž se během dvou dnů se svými rodiči vypravilo celkem devadesát pět dětí, což je o šestnáct více než před rokem.

Další problém? Hyperaktivita

Další trend, který částečně souvisí s dnešní dobou, vypozorovali pedagogové na Základní a mateřské škole Struhlovsko. Děti prý mají problém s udržením pozornosti a jsou hyperaktivní.

„S pozorností a nasloucháním u dětí nastávají potíže. V mnoha případech se dá mluvit o hyperaktivitě. Také problémy s řečí jsou rok od roku častější. V tomto směru je to u nás asi stejné jako na ostatních školách. V takových případech samozřejmě doporučujeme logopedii," sdělila zástupkyně ředitele školy Marie Hajdová. Obtížná koncentrace dětí se samozřejmě ukazovala i na jiných školách.

„Zvažovali jsme roční odklad, ale učitelky řekly, že malá je do školy víceméně připravená. Problém jí ale dělá soustředění. Tady se sice neprojevil, protože úkoly, které měla plnit, netrvaly příliš dlouho," řekl po zápisu na Šromotově náměstí otec budoucí prvňačky David Kubát.

Ředitelka Základní školy Drahotuše Dagmar Pospíšilová se k problémové artikulaci dětí nechtěla vyjadřovat. V Drahotuších, stejně jako na mnoha jiných školách, probíhal zápis do prvních tříd hravou formou.

„Šlo o běžné úkoly, které by děti měly po mateřské školce už umět a znát. Dá se říct, že to obecně zvládaly," řekla ředitelka.

Do drahotušské školy, která vloni slavila stoleté výročí od svého založení, letos dorazilo třicet jedna dětí, což je přibližně stejný počet jako v minulém roce.

„V některých případech ale asi nastanou žádosti o odklad. Proběhne také dodatečný zápis, jelikož někteří rodiče mají dítě nemocné," doplnila Dagmar Pospíšilová.

Vůbec nejvíce rodičů s budoucím prvňáčkem v Hranicích dorazilo do školy na 1. máje, v těsném závěsu následovala ZŠ a MŠ Šromotovo. Zatímco loni do prvně jmenované školy přišlo o 35 dětí více, letos už byl počet příchozích dětí mezi těmito školami takřka vyrovnaný. Tato čísla však nejsou určující. Do začátku nového školního roku se navíc mohou ještě pozměnit.