Lidé proto míní, že by se raději než průjezd náměstím měla změnit Komenského ulice.

Navzdory zákazovým značkám u obou vjezdů do centra Hranic dnes mnozí řidiči využívají náměstí pouze jako zkratku k průjezdu.

Výsledkem jsou ucpané cesty a kolony stojících aut. Na zvýšený provoz si začali stěžovat už i obyvatelé náměstí. Proto město vytvořilo komisi, která má problém vyřešit. Jedním z nápadů je uzavření Zámecké a Janáčkovy ulice.

VÍCE: Jak zastavit průjezdy náměstím? Možná zavřou Zámeckou a Janáčkovu

Na internetových stránkách Deníku se k tomu ale rozproudila vášnivá diskuse.

„Když se zruší retardéry v Komenského ulici, tak nebude tolik aut jezdit přes město, protože to každý objíždí. Je to pohodlnější, než na jednom kilometru čtyřikrát skákat,“ míní jeden z čtenářů Jiří Pupík.

„Komenského ulice je zprasená. Dokázal bych možná pochopit ten retardér u školky, i když se tam nikdy nic nestalo, ale budiž, prevence. Nicméně ty ostatní jsou naprosto nesmyslná buzerace řidičů. Jejich úprava – nejlépe zrušení a uvolnění Komenského je jediným možným řešením dopravní situace,“ píše další z čtenářů ukrytý pod značkou MB.

Podle jeho názoru by uzavření náměstí bez vyřešení problémů Komenského ulice přineslo jen další komplikace.

„Náměstí je ve špičce ucpané, a tím, že ho zneprůjezdníme, dosáhneme jedině toho, že se doprava převede na poslední možný plynně průjezdný úsek kolem policie a přetížíme i tuto část města. Co pak? Postavíme retardéry i tam, aby řidiči jezdili jinudy? A kudy?“ ptá se čtenář.

Někteří se zase domnívají, že zpomalovací pruhy v Komenského ulici své opodstatnění mají.

„A proč zrušit? Stačilo by je trochu upravit. Mě to taky omezuje, ale bezpečnost chodců je mi přednější než můj osobní zájem,“ píše další čtenář, který retardéry vítá hlavně kvůli bezpečnosti dětí, které chodí v Komenského ulici do zdejší mateřské školy.

Přesto převládají hlasy, které bezpečnostní prvky v této lokalitě kritizují. Radnice je zde nechala vybudovat kvůli zklidnění dopravy, od začátku se ale řidičům nelíbí jejich přehnaná výška.

V noci hluk překračuje limity

Situací se už několikrát zabývalo i městské zastupitelstvo. Měření totiž například ukázala, že kvůli nim bývají v nočních hodinách překračovány hlukové limity.

S návrhem na zrušení retardérů přišel před časem také zastupitel za Věci veřejné Karel Hübl.

„Hlavní problém vidím v tom, že auta musejí neustále zastavovat. Tím se nejen brzdí doprava, ale zvyšují i emise. A navíc tady nemohou ani projíždět sanitky,“ vyjádřil se tehdy ke svému návrhu Karel Hübl.

Navzdory snahám obyvatel města i některých zastupitelů se ale retardéry rušit nebudou.

„Byly postaveny z dotací Evropské unie a v případě, že bychom je chtěli zrušit, museli bychom peníze vrátit a navíc zřejmě zaplatit i nějakou pokutu,“ vysvětlil mluvčí hranické radnice Petr Bakovský.

Chtějí retardéry upravit

Přesto se podle jeho slov rýsuje naděje na zlepšení.

„Chceme retardéry alespoň upravit a snížit, aby průjezd přes ně nebyl tak komplikovaný. Ale i k tomu potřebujeme povolení od poskytovatele dotace,“ podotkl.

Jednání s poskytovatelem dotace, kterým je Regionální rada regionu soudržnosti Střední Morava, probíhají v současné době.

„Dostali jsme už povolení na snížení prahů a na prodloužení nájezdů. Námi navrhovanou výměnu kostek za zámkovou dlažbu, která by snížila hlučnost, nám ale nechtějí povolit. Nyní čekáme na odpověď na dopis, který jsme jim v lednu poslali, pokud nepřijde kladná odpověď, chceme zkusit i osobní jednání,“ řekla hranická místostarostka Pavla Tvrdoňová, která je jednáním za město pověřena.