„V současném stavu je projekt Valašsko, rekonstrukce trati na rychlostní komunikaci, schválený s tím, že jsou schválené varianty bez dalších možností. To znamená od Milotic až po Horní Lideč. Do toho patří nádraží Vsetín, Valašské Meziříčí a podařilo se nám dojednat i Hranice,“ řekl místostarosta Ivo Lesák.
Trasa mezi Hranicemi a Miloticemi je ještě k posouzení, protože se vybírá mezi dvěma variantami z původně pěti navržených.
První možná varianta s označením A2 vede po stávající trase železnice přes malé nádraží v Hranicích, Černotín až do Milenova.
„Druhá varianta D2 vede z Hranic přímo do Milotic, takže nepovede přes město. To kouzlo je v tom, že tam mohou vzniknout dva tunely,“ uvedl Lesák.
Všechny tratě by měly být uzpůsobené tak, aby se po nich dalo jezdit 120 kilometrovou rychlostí, což dnešní dráha neumožňuje. Mají zde jezdit i nákladní vlaky, které budou 740 metrů dlouhé.
Bude tunel?
O průběhu celého projektu informoval zastupitelstvo Petr Pšenička ze Správy železniční dopravní cesty v na poslední schůzi a zmínil i variantu s tunelem.
„U tunelu, o kterém se jedná, budeme muset v letošním roce doložit, zda bude mít smysl. Ten tunel má přínos v tom, že výrazně zrychlí regionální i dálkovou dopravu. Pokud by vznikl, tak se významně uleví Hranicím jako městu a mohlo by se dále územně rozvíjet a snížil by se i hluk,“ řekl Petr Pšenička.
Stěny by narušily pohled na město
Aby se při průjezdu městem zabránilo zvýšenému hluku, musely by okolo trati vzniknout protihlukové stěny, které by narušily kolorit města.
„To je jednoznačně to nejdůležitější, proč s tímto řešením v rámci průjezdu Hranicemi má město problém, nesouhlasí s ním a upřednostňuje variantu D2,“ zakončil Ivo Lesák.
Rozhodnutí o tom, po které trase železnice povede, padne do konce roku. Prozatím je pověřena pracovní skupina SŽDC, aby zjistila společenské přínosy u obou variant. V případě hranického nádraží by se mělo začít s výstavou v roce 2021.