Elektrobusy, které vystřídají stávající běžné autobusy, jsou šetrné k životnímu prostředí a mají mimořádně tichý chod.

První z vozů již prošel v Hranicích dvoutýdenním testováním.

„Kromě výrazně tiššího chodu je změnou také automatické řazení, díky čemuž je pak jízda pochopitelně mnohem plynulejší. Odpadá tak různé škubání během jízdy. Pro cestující se jedná jistě o příjemnou změnu, stejně tak jako pro nás řidiče. Když člověk celý den řídí, tak to zkrátka ocení," prozradil „testující jezdec" z řad hranických autobusových řidičů René Mádr.

„Prakticky ve všech ohledech se ale jinak jedná o klasický autobus, jak jej všichni cestující znají. Ať už se bavíme o vybavení, sedačkách i dalších věcech," doplnil René Mádr.

Elektrobus společnosti 3CSADZdroj: 3CSAD

Tichý, plynulý, jen o něco menší

Cestující, kteří měli možnost se novým autobusem projet, si jízdu pochvalovali.

„Elektrobus se mi líbil, tichý chod i plynulost jízdy mě příjemně překvapily. Pouze by možná někdy mohl nastat problém s tím, že je o něco menší, a nevejde se do něj tolik lidí," řekla Michaela Stoklasová.

Elektrobus, jehož pohonem jsou baterie umístěné v zadní části vozu, byl v Hranicích testován od 17. do 25. října.

Vůz zajišťoval celodenní dopravu na městských linkách 1 a 4. Každodenně pak ujel přes 150 kilometrů.

Pokud i nadále vše půjde podle plánů, Hranice se kompletně ekeltrobusové dopravy můžou dočkat již na jaře příštího roku.

„Hranice by měly mít nejmladší vozový park, který bude jako jediný v republice tvořen výhradně elektrobusy. K výměně by mělo dojít v první polovině příštího roku, jezdit by zde mělo pět elektrobusů," uvedl Pavel Slovák z Odboru správy majetku, oddělení veřejné dopravy a údržby veřejných komunikací.

Elektrobus společnosti 3CSADZdroj: 3CSAD

Záložní varianta: zemní plyn

Jak město připouští, výměna však ještě není definitivní.

„Zatím je vše rozhodnuto řekněme na devadesát procent. Není to tak sice úplně stoprocentní, nicméně jeví se to jako velice pravděpodobné," sdělil dále Pavel Slovák.

Pokud by z projektu nakonec sešlo, záložní variantu představují autobusy na zemní plyn.

Předností elektrobusů by kromě ekologického charakteru měl být také zvýšený komfort.

„Vedení města bojuje za to, aby byly elektrobusy v plné výbavě. Cestující by se tak mohli dočkat například WiFi připojení," prozradil Pavel Slovák.

„Především pak budou nové autobusy nízkopodlažní, takže vozíčkáři se již bez problémů dostanou do všech vozů. Momentálně je v Hranicích nízkopodlažních 75 procent autobusů," objasnil.

Po dvoutýdenním testování v Hranicích nyní 3CSAD přesunul elektrobus do Havířova. Zde řidiči ověří jeho chod ve frekventovanějším provozu.

David Král