Celkové náklady na projekt, který zahrnoval zejména nákup moderního počítačového vybavení, se vyšplhaly přes šest milionů korun, přičemž skoro pět milionů zajistí dotace Evropského fondu regionálního rozvoje. Z městské pokladny naopak šlo pouze patnáct procent celé částky.

„Dotace na technologické centrum se skládá ze tří fází. První, hardwarová část zahrnovala nákup nových serverů, které nám vyhovovaly do plánu celkové obměny. Hardware, který tady máme, už v průběhu let zestárnul a pomalu dosluhoval," vysvětlil vedoucí oddělení informační technologie Roman Hynčica.

Postupná obměna

Projekt technologického centra začal již vloni na podzim, kdy na něj město získalo dotaci. Takováto obměna na úřadě však není záležitostí jen posledního roku, ale průběžným procesem.

„Každoročně se obměnil přibližně jeden server, teď se nám to ale podařilo technologicky výrazně posunout výše," řekl k rozběhnutému projektu Roman Hynčica.

Jednotlivé etapy projektu spolu samozřejmě úzce souvisejí. Na první etapu, tedy instalaci a nákup nových počítačových hardwarů, navazovala druhá fáze, která zahrnovala spisovou službu. Ta by v budoucnu měla dopomoci při řízení digitálních spisů.

Do třetí etapy projektu se pak začlenila samotná vnitřní integrace systému.

„Ta ale byla hodně obecně definovaná a některé úřady ji uchopily trošku po svém. Vnitřní integrace postupně nabíhá, je to ale vázané změnami v legislativě. Raději proto počkáme, protože pak nechceme všechny formuláře předělávat nadvakrát," dodal vedoucí oddělení informačních technologií v Hranicích.

Zrychlení služeb pro veřejnost

Technologické centrum se bude týkat zejména chodu městského úřadu, vyšší kvalita a rychlejší hardware by ale prý měl v konečném důsledku vést i k rychlejšímu a účelnějšímu poskytování služeb veřejnosti. To, jestli se nové technologie ve vztahu k veřejnosti skutečně projeví, však ukáže až čas.

V současné době se stále pracuje na třetí fázi, tedy na vnitřní integraci systému.

„Ve smyslu dodání máme hotovou i tuto třetí etapu. Teď jde spíše jen o její úpravy a doladění při spuštění formulářů. Občas se totiž stane, že některé věci pořád váznou. Dá se ale říct, že je to poslední část, která nám nyní zbývá," informoval dále Roman Hynčica.

V provozu od září

Podle jeho slov by měl být celý systém v provozu přibližně od letošního září. Všechny etapy, které se na úřadě musely provést, tak budou trvat přibližně jeden rok.

Těžko se prý odhaduje také doba trvanlivosti celého systému.

„Obecně je v rámci informačních technologií velice těžké odhadovat jejich vývoj. V tomto případě se ale dá předpokládat životnost alespoň sedm nebo deset let," uzavřel šéf IT oddělení v Hranicích.