„Samozřejmě se v Hranicích objevují pacienti, kteří opakovaně neplatí. Měli jsme tyto případy letos i loni. Částka, kterou nám dluží, není nijak vysoká, ale jedná se o příjem nemocnice a my se o naše příjmy musíme postarat,“ řekl náměstek pro ekonomiku nemocnice v Hranicích Zdeněk Pavelka.

„Každý rok se částka, o kterou neplatiči ochuzují naši nemocnici, vyšplhá přibližně na dvě stě tisíc,“ dodal Pavelka.

Prvním krokem po nezaplacení poplatků je zaslání upomínacího dopisu.

„Neplatiče upomínáme jen prostřednictvím dopisů. Musíme poplatky vyžadovat, jelikož je to ze zákona dané. Pojišťovny navíc kontrolují, jestli je přijímáme,“ vysvětlil Pavelka.

Každá pojišťovna může nemocnicím a lékárnám udělit za nevybírání poplatků pokutu.

Stává se však, že pacienti na dopisy nereagují a ani po opakovaných upozorněních dlužnou částku nezaplatí.

„Zatím jsme situaci neřešili, i když pacient dlouhodobě nereagoval,“ řekl Zdeněk Pavelka.

V mnoha nemocnicích už přistoupili i k vymáhání poplatků soudní cestou přes exekuční firmy.

„V současnosti se nám hlásí několik firem, které mají zájem pohledávky odkoupit s tím, že by se pak o ně postarali,“ vysvětlil Pavelka.

Pokud se do nemocniční kasy peníze nebudou vracet, hrozí toto řešení i v hranické nemocnici.

„O této možnosti uvažujeme, zatím jsme však neudělali žádné konečné rozhodnutí,“ dodal.

Neplatí se preventivní prohlídky

Pacienti povinně platí třicetikorunový poplatek za prohlídku, při které byl pacient ošetřen, a šedesát korun za každý den v nemocnici, a to od 1. ledna 2008. Na pohotovosti lidé zaplatí devadesát korun.

„Peníze, které dluží pacienti nemocnici, jsou tak půl na půl z třicetikorunových poplatků a z poplatků za hospitalizaci. Většinou pokud někdo nezaplatí třicet korun, tak často neplatí ani za pobyt v nemocnici,“ uvedl Pavelka.

Poplatky se netýkají preventivních prohlídek, sociálních případů a několika dalších výjimek, které jsou určeny v zákoně.

Problematické jsou případy cizinců.

„Někteří si platí jiné druhy pojištění, proto za ošetření platí hotově a poplatky se jich tak netýkají. Někdy však má cizinec pojištění špatně uzavřené a s penězi tak problém také nastane,“ vysvětlil Pavelka.

Praktici s placením problém nemají

U praktických lékařů se problémy s placením poplatků vyskytují mnohem méně než v nemocnicích, případně vůbec.

„Problém s neplatiči vůbec nemáme. Pacienta se zeptáme, jestli poplatky platí nebo ne, protože víme, že existují lidé, kteří se poplatkům vyhýbají. Nikdo nám neřekne, že neplatí. Žádné dlužníky tak neevidujeme,“ řekl praktický lékař Zdeněk Vindiš, který v Hranicích provozuje ordinaci pro dospělé.

Pacienti jsou povinni zaplatit lékaři ihned, případně po dohodě se zdravotnickým zařízením později, nejdéle však do osmi kalendářních dnů od propuštění z lékařské péče, která je kratší než třicet dnů. Pokud je pobyt delší, lhůtou pro uhrazení je poslední den každého měsíce.

Petra Andrýsková