Ivo Zajonc se tohoto uznání dočkal za celoživotní činnost a přínos v oblasti astronomie. „Samozřejmě mě to potěšilo a velmi si toho vážím,“ řekl pětasedmdesátiletý rodák z Přerova, který nyní žije v Jihlavě.

Zde je také členem Jihlavské astronomické společnosti. Planetku objevili pomocí teleskopu ondřejovské observatoře astronomové Peter Kušnirák a Petr Pravec 26. srpna roku 2000.

Na konci března letošního roku pak Mezinárodní astronomická unie (IAU) na návrh objevitelů schválila pojmenování tělesa dle docenta Zajonce. Stávající a již definitivní označení planetky je (32294) Zajonc, přičemž číslo je katalogový kód planetky.

„Iniciativa k pojmenování tohoto tělesa mým příjmením vzešla od členů Jihlavské astronomické společnosti,“ vysvětlil přerovský rodák Ivo Zajonc.

Planetka, která nese jeho jméno, je součástí sluneční soustavy a nachází se mezi Marsem a Jupiterem. Jeden oběh kolem Slunce planetce trvá 1558,8 dne, tedy zhruba 4,27 let. Je to těleso připomínající bramborovitý tvar, jehož délka se předpokládá 4,5 kilometru a šířka zhruba 2 kilometry.

„Planetka je velmi malá, proto také vydává málo světla. Je pozorovatelná pouze za pomoci speciálních větších astronomických přístrojů,“ vysvětlil docent Zajonc.

Ten se narodil 27. června 1933 v Přerově, kde studoval místní gymnázium. Do svého rodného města se vrací rád a poměrně často. Naposledy zde byl o uplynulém víkendu, kdy přijel na setkání se spolužáky gymnázia.

„Měl jsem po delší době možnost projít městem a jsem mile překvapen, jak se jeho vzhled mění k lepšímu,“ svěřil se Zajonc, který v roce 1956 absolvoval přírodovědeckou fakultu brněnské univerzity v oboru zoologie a ekologie.

Později se přemístil na Slovensko, kde působil na Zemědělské univerzitě v Nitře.

„Astronomie však byla mou celoživotní a největší zálibou. Když jsem se na gymnáziu rozhodoval o svém budoucím studiu, velmi jsem váhal, zda se nemám věnovat astronomii. Ovšem tenkrát mě trochu odradila matematika, která s tímto studiem souvisela, ale později jsem zjistil, že mé obavy z tohoto předmětu byly zbytečné,“ svěřil se docent Ivo Zajonc, který 35 let vedl nitranskou pobočku Slovenského svazu amatérských astronomů. (SSAA).