Kvůli finanční krizi však stát vybudování Palačovské spojky odkládá do nedohledna. Jejímu uspíšení by mohla napomoci současná aktivita některých zastupitelů. Ti slibují, že pokud se vše bude dařit, bude silnice do pěti let v provozu.

Palačovskou spojku skloňují donekonečna hraničtí obyvatelé i politici od doby, kdy byl u Hranic navzdory bouřlivým protestům místních vybudován sjezd z nového úseku dálnice D1. Automobily z něj proudí přes hustě osídlené části města.

Zástupci radnice tehdy slibovali: budeme tlačit na vybudování takzvané Palačovské spojky, přeložky silnice I/35, která by měla Hranicím ulevit od tranzitní dopravy ve směru na Valašské Meziříčí a na Slovensko.

Už v roce 2004 město ve věci Palačovské spojky kontaktovalo ministerstvo dopravy.

„Vedoucí odboru pozemních komunikací na ministerstvu dopravy ing. Nouza v dopise tehdejšímu starostovi Vladimíru Juračkovi slíbil, že bude klást důraz na urychlenou přípravu a výstavbu uvedené komunikace,“ zabrousil do historie mluvčí hranické radnice Petr Bakovský.

K dalším jednáním se Hranice spojily se radnicemi okolních měst. V roce 2007 vydaly Hranice společně s Novým Jičínem, Rožnovem pod Radhoštěm, Valašským Meziříčím a Vsetínem memorandum o spolupráci „pro společný postup podpory rozvoje dopravní infrastruktury“, jejíž součástí je i přeložka I/35, tedy takzvaná Palačovská spojka.

„Jen za poslední čtyři roky jsme absolvovali na téma Palačovská spojka celou řadu jednání. Máme velký zájem o to, aby byla vybudována co nejrychleji,“ shrnula situaci stávají hranická místostarostka a budoucí starostka Radka Ondriášová (ČSSD).

Nadějně vypadala jednání hranického starosty Miroslava Wildnera s ředitelem Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Zlín, generálním ředitelem ŘSD, ředitelem Státního fondu dopravní infrastruktury a náměstkem sekce realizace zdrojů Státního fondu dopravní infrastruktury.

Iniciativa chtěla spojku do roku 2015

V roce 2008 podpořil budování této silnice tehdejší ministr životního prostředí Martin Bursík a v roce 2009 se pro urychlení stavby vyslovil i dopis hejtmanů Zlínského, Moravskoslezského a Olomouckého kraje.

V rámci úsporných opatření ale byla nyní zastavena jak druhá a třetí etapa stavby silnice I/35 Valašské Meziříčí-Lešná, tak i další příprava úseku silnice Lešná-Palačov.

Stavba Palačovské spojky nebyla zařazena do návrhu rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury do roku 2013.

Situaci se proto snaží zachránit občanská iniciativa, jejímž cílem je prosadit obnovení přípravy výstavby Palačovské spojky, tak aby byla do provozu uvedena nejpozději do roku 2015.

Založil ji stávající zastupitel za Věci veřejné Karel Hübl. Jednou z prvních akcí byla petice směřovaná na ministerstvo dopravy. Původní odpověď zněla, že nejsou finanční prostředky.

Ondriášová: Chceme v jednání pokračovat

Karel Hübl se do Prahy nakonec osobně vypravil.

„Podařilo se nám přes poslankyni Věcí veřejných dohodnout schůzku na ministerstvu dopravy u náměstka, kde jsem mu podrobně vysvětlil celou situaci. Po hodinové diskusi jsme se dohodli, že ministerstvo požádá Ředitelství silnic a dálnic o zpracování variantního řešení samostatné etapy Palačov-Lešná se dvěma pruhy místo čtyř a s provizorním napojením na stávající silnici I/48. Po zpracování podkladů jsme se dohodli na svolání dalšího jednání, takže je stále ještě naděje, že se ovzduší v Hranicích zlepší v dohledné době,“ uvedl Hübl.

Ten tvrdí, že pokud by měl mandát od hranického zastupitelstva, mohl by v Praze dále jednat.

Zda pro svou iniciativu najde podporu, ukáží až první schůze hranického zastupitelstva. Kromě Věcí veřejných měla tlak na dokončení Palačovské spojky ve volebním programu také strana Hranice 2000. Zájem mají ale i další strany.

„I my chceme v jednáních o urychlení stavby pokračovat. Hranicím by se jejím vybudováním značně ulevilo,“ podotkla za budoucí vedení města Radka Ondriášová.

Magdalena Gladišová, Martin Pjentak