„Po jednáních s představiteli lomu jsme se domluvili, že všichni chceme, aby životní prostředí na Hranicku nebylo minimálně horší, ba naopak chceme, aby se zlepšilo. A dále už nechtějí ničit veřejný majetek, respektive komunikace a budovy, což se při přetěžování nákladních vozidel děje," pověděl místostarosta Hranic Ivo Lesák s tím, že ačkoliv vozy budou nadále jezdit přes obec Velkou, dojde k řadě pozitivních změn.

První změnou bude již zmíněné plachtování.

„Vlastník lomu Hrabůvka dá svým partnerům do smluvních podmínek, že od prvního ledna nevyjede žádné auto nezaplachtované. Nově zde budou vybudované dvě rampy, na které může řidič auta vylézt a pohodlně si vozidlo zaplachtovat, což je ze strany majitele krok vpřed," vysvětlil dále místostarosta.

„Menší vozy nesmluvních partnerů budou v rámci omezení prašnosti zkrápěny," dodal.

Nová silnice i oklepávací rošty

Vedle ramp by v lomu měly vzniknout i další vymoženosti.

„Zvýšenou prašnost nezpůsobuje jen usypávání materiálu z nákladu, ale i z kol, na které se v lomu nabalí bahno. Důvodem byla technická voda, která tekla přes komunikaci. Dělá se tedy takové opatření, že voda poteče mimo komunikaci a budou zde oklepávací rošty, na které budou auta najíždět a k úplnému odstranění zbytků dojde na nové betonové cestě," popisoval plány v kamenolomu Hrabůvka Ivo Lesák, který si prozatím spolupráci s firmou Českomoravský štěrk pochvaluje.

„Zatím, na čemkoliv jsme se domluvili, splnili. V lednu by měly v lomu vypuknout první práce a do dubna by mělo být hotovo. Vše bude hradit majitel. Takže v létě bychom měli mít ve Velké a Hrabůvce lepší podmínky, co se týká prášení a přetěžování aut," uzavřel místostarosta města Ivo Lesák.

V kamenolomu tak vznikne úplně nová komunikace na vjezd a výjezd, aby nedocházelo k blokování vozů, prostor k případnému otočení přetížených vozů, aby měly možnost ubrat ze svého nákladu, prostor ke zkrápění vozidel, závory a časem se počítá i s kamerovým systémem, který bude kontrolovat dodržování plachtování nákladu.