Aby jednotlivá stanoviště opravdu zaujala, chopili se samotní studenti praktických ukázek. Vedle automatických robotů a autíček se z trenažérské pistole střílelo na terč, zruční středoškoláci míchali drinky, dívky předváděly tvorbu účesů nebo z marcipánu tvarovaly dortové ozdoby.

„Lákáme na mezinárodní jazykové zkoušky nebo vybavení školy. Kromě moderních počítačových učeben máme například nejhezčí tělocvičnu široko daleko," chválil svou školu student hranického gymnázia Radim Švábek.Prezentace středních škol a učilišť v hranické dvoraně

I praktická výuka

Mezi devětatřiceti stanovišti se prezentovala i místní Střední lesnická škola.

„Studentům nabízíme odbornou i praktickou výuku. Mohou například získat zbrojní průkaz, naučit se manipulaci s pilou nebo si zdarma udělat řidičský průkaz na auto. Důležité je následné spolehlivé uplatnění v oboru nebo možnost dalšího studia," lákal zástupce takzvané lesárny Vojtěch Martinek.

O tom, že je burza oboustranně výhodná, svědčí i fakt, že šanci přilákat zájemce o vzdělání mají i místním vzdálené školy.

„Zdejší prezentace určitě přináší své výsledky. Procento žáků z Hranic studujících naši školu v posledních letech klesá. Potřebujeme proto motivovat nové," nechal se slyšet Zdeněk Šišma z přerovské Střední školy gastronomie a služeb Šířava.

Deváťáci naopak zmapují rozsáhlou nabídku nebo ke své vysněné škole zjistí další podrobnosti.

„Možnost navštívit burzu měli všichni naši žáci devátých tříd. Myslím ale, že se přijdou spíše utvrdit, že škola, kterou si už dříve vybrali, je ta pravá," hodnotí prospěšnost akce učitel základní školy Šromotovo Tomáš Janík.

Školy vs. firmy

Celý den v zámecké obřadní síni paralelně probíhalo jednání na téma spolupráce středních škol a firem, kterého se mohli zúčastnit zástupci obou protipólů.

„Každá škola, která na zámku byla, poslala svého zástupce. Za zaměstnavatele se ukázaly firmy SSI Schäfer a Bircher," informovala Žaneta Rosová z Mikroregionu Hranicko. Cílem setkání bylo předání zkušeností s absolvováním praxí ve firmách, připravenost žáků pro práci v oboru a prohloubení spolupráce společností se školami.

AUTORKA: VERONIKA HLAVINKOVÁ