A tak se ani po pěti letech projednávání občané města nového mostu nedočkají.

Bude doprava horší, nebo lepší?

Největší přínos Tyršova mostu pro Přerov viděl Josef Kulíšek (ODS) v usnadnění dopravy v této lokalitě. „Tento prostor by měl mít dvě funkce. Důležitý je jeho vzhled, ale především by měl usnadnit a rozptýlit dopravu v ulici Pod valy,“ řekl náměstek primátor Kulíšek.

Jak dodal, provoz na mostě by měl být veden trvale jedním směrem z centra s možností využití mostu pro obousměrnou automobilovou dopravu. Proti tomuto návrhu na zasedání vystoupil Břetislav Passinger (KSČM).

„Jsem jednoznačně proti. Nový most nevyřeší dopravní situaci v Přerově, ale naopak ji zhorší. Zablokujeme tím centrum města. Navíc v této lokalitě pro most nejsou vhodné podmínky, protože se zde nachází klidová zóna,“ argumentoval Passinger. K jeho názoru se připojil také Petr Karola (KSČM). „Celý problém týkající se nového mostu jsme vzali za špatný konec. Je mi lhostejné, jak bude most vypadat, ale je potřeba řešit dopravní situaci v Přerově. A tu nový most může jen zhoršit,“ řekl Karola.

Za zdárné východisko, které by řešilo hustý provoz ve městě, považoval Petr Karola stavbu třetího mostu. Tuto alternativu ovšem náměstek primátora Josef Kulíšek odmítl s tím, že vystavění třetího mostu v Přerově není v silách města. „Špatnou situaci ve městě by měl řešit další obchvat, ne další most. Abychom dopravu v centru rozptýlili, uvažujeme o zobousměrnění ulice Palackého,“ řekl Kulíšek.

Historická, nebo moderní podoba mostu?

Dalším sporným bodem, na němž se zastupitelé nedokázali dohodnout, byla podoba mostu. Do diskuze se tentokrát přidali i občané města Přerova a od zdrženlivých názorů, které nezavrhovaly historickou repliku mostu hned, padaly emocionálně podbarvené výroky. „Nejsem zhrzený architekt, nicméně rád bych variantu, která byla vyhozena, vrátil zpět. Nevidím důvod, proč by se nemělo s původním mostem počítat,“ řekl Radim Zapletal, který prosazoval historickou repliku mostu.

O původním vzhledu mostu uvažoval také Richard Šlechta (SpP). „Pro město je lávka historickou památkou a nově postavený most není zárukou atraktivity,“ řekl Šlechta. Nový pohled do diskuze vnesl Petr Karola (KSČM), který upozornil na to, že budovat repliku mostu nemá jiný než psychologický význam.

Emoce, emoce, emoce

Když už se zdálo, že názory kolem Tyršova mostu jsou natolik protichůdné, že se zastupitelé na zasedání nedohodnou, navrhl Vladimír Puchalský (SpP), aby se jednání o mostu odložila. „Stojíme proti sobě, a to v tak závažné věci není dobře. Navrhuji, abychom jednání o realizaci mostu odložili a vrátili se k němu třeba za dva měsíce,“ řekl Puchalský.

Zastupitelé však jeho návrh v hlasování neodsouhlasili. „Nechme těch emocí a pojďme jednat o mostu jako takovém. Už o tom diskutujeme pět let. Musíme se rozhodnout, chceme most, nebo nechceme?“ usměrňoval debatu v sále primátor Jiří Lajtoch (ČSSD).

Závěrečné hlasování ukázalo, že s návrhem Tyršova mostu a jeho zpřístupněním pro dopravu nesouhlasí více než polovina zastupitelů. Tyršův most se stavět nebude.