Řidiči a řidičky se škrabkami na led v rukou jsou v tomto novoročním období na parkovištích k vidění denně. Pod vysokou pokrývkou sněhu se většinou na sklech skrývá ještě vrstva námrazy a i když ji odstraní, ještě stále nemají vyhráno.

„Odhrnula jsem sníh, seškrábala jsem led, s velkými problémy jsem zamrzlé auto odemkla a otevřela a pak jsem stejně nenastartovala,“ stěžovala si v pondělí ráno na sídlišti Rezkova v Hranicích asi čtyřicetiletá žena. Odborníci doporučují potřít zavčas těsnící gumu kolem dveří speciálním silikonovým přípravkem, který je k dostání na čerpacích stanicích i v autoservisech.

Zlobit může i baterka

Pokud vozidlo odmítá nastartovat, může být na vině slabá baterka.

„I když je ale baterie poměrně silná, může zlobit, pokud je suchá nebo polosuchá,“ konstatoval vedoucí autoservisu ve Velké u Hranic Vlastimil Tůma. Stejný problém nastává, pokud je ve spodní části akumulátoru i několikamili­metrový kal. „Pak je výkon baterky poloviční,“ potvrdil Tůma.

Ideální je podle něj nechat baterii několikrát po sobě nabít a zase vybít, nejlépe pak nějakou inteligentní nabíječkou. Poté vydrží déle. Způsobů, jak předejít problémům se startováním v mrazivých dnech, je však podle vedoucího autoservisu více.

„Pravidelná údržba by měla být pro každého řidiče samozřejmostí a netýká se to jen baterie, ale například i palivového systému,“ zdůraznil Tůma.

Řidiči by také měli dbát na to, aby jim v nádrži nezamrzala nafta. Na čerpacích stanicích jsou k dostání prostředky, které promazávají čerpadlo a pak další, které způsobují, aby se nafta odvodňovala a nezamrzala. Zčásti už jsou tyto přípravky přimíchány v naftě ve stojanech, ale zdaleka ne v takovém množství a kvalitě, jako třeba v zahraničí.