Jedná se o první rozsáhlejší investiční akce v regionu, na které v příštím roce navážou další. Oprava památkově chráněného přerovského nádraží bude zaměřena z velké části na vnější a vnitřní prostory u prvního nástupiště včetně dvorany a střechy. Komplexní modernizace se dočká i staniční budova v Lipníku nad Bečvou.
Budovy původně patřily Českým drahám.
„V rámci převodu nádraží jsme od Českých drah převzali k několika připravovaným stavbám také projektovou dokumentaci s platným stavebním povolením. Po nezbytné aktualizaci dokumentace jsme mohli zahájit přípravu staveb a následné soutěže zhotovitelů,“ vysvětlil ředitel Správy osobních nádraží SŽDC v Olomouci Gabriel Jursa.
Podle jeho slov bude rekonstrukce přerovského nádraží probíhat v součinnosti s památkáři.
„Rozdělili jsme ji do tří etap, s dokončením stavby počítáme koncem příštího roku,“ doplnil.
V Lipníku nad Bečvou by měly být opravy dokončeny nejpozději do konce listopadu příštího roku.
Nová fasáda, okna, dlažba i střecha
Na přerovském nádraží se první etapa prací zaměří na prostory u prvního nástupiště.
„Opraví se fasáda a vymění okna i dveře. Plynule se v průběhu prvního čtvrtletí příštího roku se rozšíří práce do interiéru budovy v prvním podlaží. Proměnou projdou bývalé technologické prostory, které budou nově spolu s přilehlou dvoranou sloužit cestujícím. Vymění se všechny výplně, odstraní se vysoká vlhkost zdiva a následně opraví fasáda,“ prozradila mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.
Dvorní trakt dostane novou dlažbu, také se zajistí přístup pro imobilní občany. V poslední etapě pak přijde na řadu střecha, která dostane novou střešní krytinu včetně klempířských prvků. Náklady na tyto tři etapy činí bezmála osmnáct milionů korun.
Co opraví v Lipníku?
Rekonstrukce lipnického nádraží se zaměří jak na vnější části, tak i na interiér.
„Opravy zahrnují zateplení celého vnějšího pláště, kompletní výměnu oken a dveří i opravu střechy. V rámci akce se musí stavbaři zaměřit na vnitřní rozvody, instalace či kanalizaci. Samotné revitalizaci vnitřních prostor budou předcházet dílčí dispoziční změny, především v sociálním zázemí pro cestující i pro drážní personál,“ řekla mluvčí.
Cestující se mohou těšit na nové zázemí v podobě nových pokladen a vestibulu. Investice do revitalizace lipnického nádraží činí téměř patnáct milionů korun.
V následujících pěti letech zahájí SŽDC v rámci celého Olomouckého kraje různě rozsáhlé stavební akce asi na padesátce nádraží. V roce 2019 se uskuteční náročnější stavební práce za zhruba padesát milionů korun.