Přestože jsou stopy po těžké tonáži na vozovce k nepřehlédnutí a obyvatele obtěžuje nadměrný hluk, řešení je stále v nedohlednu.

Kraj se snaží alespoň částečně zmírnit dopady a investoval do výměny oken v nejhůře postižených Radslavicích částku přes osm milionů korun.

„Naší vesnicí denně z kamenolomu projíždějí stovky aut, které způsobují nepřiměřené vibrace, hlučnost a prašnost v obci.Přestože je to pro nás nepříjemná zátěž, nikdo nemůže řidičům přikázat, kudy mají jezdit. Jde totiž o veřejnou komunikaci,“ postěžoval si starosta Radslavic Stanislav Jemelík.

Projíždějící auta způsobují nejen nadměrný hluk a prašnost v nejvíce dotčených obcích, jako jsou Radslavice nebo Nové Dvory u Lipníku nad Bečvou. Mají také dopad na stav už tak dost poničených silnic.

„Nákladní auta by mohla klidně jezdit i po jiné trase, to by ale musela zaplatit mýtné. Takže si raději vyberou cestu, která nic nestojí,“ komentoval to třeba jeden z projíždějících řidičů Miroslav Bláha.

„Těžba nám dělá velké problémy, a to hlavně přeprava kameniva na stavbu dálnice v Říkovicích anebo průmyslové zóny v Holešově. S krajem proto stále jednáme o nutných opravách cest. Asi nejhůře je na tom Podhůra, ale také Nové Dvory a také vjezd do Lipníku a průjezd městem,“ doplnil lipnický starosta Miloslav Přikryl.

Vedení kamenolomu podle něj vyšlo městu vstříc alespoň v tom, že je zbavuje čištěním prašnosti. Majitelé domů v nejvíce postižených obcích se letos dočkali alespoň částečné kompenzace za utrpení, které kvůli průjezdu nákladních aut denně prožívají.

Olomoucký kraj například v Radslavicích přispěl na výměnu oken všem vlastníkům obytných domů na průjezdné komunikaci.

„V prvním pololetí letošního roku jsme investovali v Radslavicích do výměny celkem 362 oken v ulicích Přerovská, Sušická a Na návsi téměř 7 milionů korun. Ve druhé fázi pak letos v říjnu a v listopadu vyměníme další stovku oken ve Slaměníkově ulici. Jedná se o investici za 1,6 milionu korun,“ informoval Miroslav Novák z Krajského úřadu v Olomouci.

V dlouhodobém výhledu je ale obcí, v nichž dojde na výměnu oken, mnohem více. Kvůli poničení bude nutné investovat i do rekonstrukce cest.

„Nedá se určit, na kolik přesně přijde oprava silnic, poškozených v důsledku navážení z kamenolomu.Celkem ale na všechny silnice v kraji, poškozené vlivem zátěže, potřebujeme 20 miliard,“ vyčíslil vedoucí oddělení silničního hospodářství Krajského úřadu v Olomouci Ladislav Růžička.

V plánu oprav do roku 2012 jsou podle něj zahrnuty i úseky v Radslavicích a dalších obcích.