V pátek s tímto problémem přišli už pošesté na zasedání obecního zastupitelstva. Starosta Josef Voldán ale tvrdí, že obec má v této věci svázané ruce. Vše prý probíhá podle platné smlouvy.

„Z pozice obce jsme podepsali smlouvu z roku 2006. Všichni vlastníci, kteří tam mají své pozemky, ji podepsali. Teď neprobíhá nic jiného než rekultivace pískovny,“ sdělil starosta Malhotic Josef Voldán.

Stížnosti na pátečním zastupitelstvu se týkaly hlavně přílišného množství materiálu, které se do pískovny naváží. Problém ale souvisí také se znečištěním komunikace, soukromých automobilů, zaprášených fasád domů a znečištěním zahrad.

„ Na pátečním zastupitelstvu jsme taky žádali o dodržování provozního řádu od sedmi do šestnácti hodin,“ řekl jeden z nespokojených občanů, který si však nepřál uvést své jméno. Redakce však jeho totožnost zná. Podle něj auta kamiony jezdí někdy až do půl osmé.

Nákladní soupravy do Malhotic vysílá hranická firma Kohout invest, s jejichž zástupci je údajně domluveno příští jednání. Vedení obce totiž prý s problémem nemůže samo nic dělat.

Nákladní soupravy projíždějí Malhoticemi

Finanční kompenzace?

„Stížnosti jsme samozřejmě řešili už na dřívějších zasedáních. Panu Kohoutovi ale nemůžeme zakázat průjezd po místní komunikaci, to opravdu nejde. Navíc máme uvedeno ve smlouvě, že mu nebudeme znemožňovat podnikání v obci,“ dodal starosta Voldán s tím, že obec má za spolupráci s podnikem zajištěnou finanční kompenzaci.

Její výše se v závislosti na počtu převezených tun pohybuje kolem 250 až 300 tisíc korun měsíčně.

Zástupce znepokojených obyvatel však uvedl, že místní občané se zatím žádného finančního odškodnění nedočkali.

Podle něj dlouhodobý problém prohlubuje i vysoký počet nákladních automobilů, které obcí pravidelně projíždějí.

„Teď už to možná není tolik, ale dříve to bylo i více jak sto aut, které se stejnou cestou také vracejí. To znamená přes dvě stě souprav denně. Ještě teď je jich někdy až osmdesát,“ dodal s tím, že náporem těžkých vozidel trpí také silnice.

Starosta však tvrzení ohledně vysokého počtu aut odmítá.

„Podle nákladových listů denně obcí třikrát projede patnáct souprav. Celkem se tedy jedná o pětačtyřicet souprav,“ řekl Voldán.

Co tam vozí?

Starosta obce Malhotice Josef Voldán

Spory se vedou také nad složením materiálu, který je do pískovny zavážen.

„Výrobek, který se sem naváží, není odpad. Jsou na to všechny atesty, mají to také na životním prostředí. Já jsem navíc ten výrobek nepovoloval. Povolil to Krajský úřad, odbor životního prostředí. A jedině ten ho může zase zakázat,“ řekl starosta Voldán.

Toho chtějí také docílit znepokojení obyvatelé. Právě na Odbor životního prostředí Krajského úřadu v Olomouci se totiž chystají podat písemnou stížnost.

Ta se ale bude týkat zejména množství materiálu, které se do pískovny zaváží. Lidé totiž mají strach, že celý břeh takzvaně ujede.

V rámci obce se prý námitky řešily už na dřívějších zasedáních. Voldán konstatoval, že průjezd se omezil jen na nutné minimum.

„Přesunuli jsme to do horní části komunikace, což je vlastně nejmenší úsek obce. Já vím, že to tam občany obtěžuje, ale pokud má někdo zásadní připomínky, jsem k dispozici,“ brání se Voldán.

Firma Kohout a její činnost

Firma Kohout invest však neřeší se svozem materiálů první problém. V minulosti již byla několikrát pokutována.

Česká inspekce životního prostředí s tímto podnikem vedla řízení například v souvislosti s zavezením celkem 12 364 tun odpadu do dobývacího prostoru Haňovice.

Podnik je v současnosti navíc podezřelý z toho, že do vojenského prostoru Libavá navezl několik set tun nebezpečného odpadu.