Oba mladí muži, kteří havarovali minulý týden v Hranicích utrpěli rozsáhlá poranění, přičemž jeden z motorkářů bude mít zřejmě trvalé následky.

Je viníkem podobných neštěstí pouze hazardní chování jezdců na motocyklech nebo svou roli hraje také bezohlednost či nepozornost řidičů aut? Takové otázky padaly nejčastěji v diskusi na toto téma na internetových stránkách Hranického deníku.

Podle policistů ale není odpověď jednoznačná. A to i přesto, že v případě nehody v Hranicích je viníkem 21letý řidič motocyklu, kterému nyní kromě těžkých zdravotních následků hrozí i stíhání pro ublížení na zdraví.

„Ze tří nehod s účastí motocyklů, které se na Přerovsku staly v letošním roce, byl řidič motorky viníkem pouze v jednom případě,“ shrnula přerovská policejní mluvčí Michaela Sedláčková. Podle jejích slov utrpěl při první letošní havárii řidič motocyklu lehké zranění, při druhé pak těžké.

„Jel jsem v pravém jízdním pruhu a auto jelo v levém. Řidička zničehonic začala odbočovat. Nestačil jsem ani zareagovat a došlo ke střetu,“ popsal svou zkušenost 28letý řidič motocyklu Yamaha, který po srážce s autem utrpěl těžké zranění. Nehoda se stala v únoru na silnici v Lipníku.

Podle motorkářových slov se řidiči osobních aut často nedívají do zpětných zrcátek.

„Zapomínají na blinkry a jsou k nám docela bezohlední. Navíc nás všechny hážou do jednoho pytle – myslí si, že co motorkář, to hazardér. Doplácejí na to pak i ti slušní, “ soudí o tom mladý muž.

Ten se bude z následků kolize vzpamatovávat ještě měsíc. „Prodělal jsem operaci ruky a pořád to není v pořádku,“ poznamenal.

„Člověk se může zabít v osmnácti i ve třiceti. My se ale distancujeme od těch, kteří jezdí sami za sebe. Mladí kluci dostanou silnou motorku a myslí si, že se z nich stanou králové silnic. Položil bych jim motorku na zem a pokud ji zvednou, tak ať na ní jezdí, “ doplnil svými postřehy jiný motorkář z Přerovska Tomáš.

Podle přerovské policejní mluvčí Michaely Sedláčkové je nejčastějším viníkem u havárií motocyklu nedání přednosti v jízdě.

„K nehodám dochází také vinou špatného předjíždění v rizikových úsecích, nevěnování se řízení a v neposlední řadě je to vysoká rychlost,“ vyjmenovala mluvčí. Na motocyklech havarují nejčastěji mladí muži ve věku do 30 let.

Z chování motorkářů se dá vypozorovat ještě jeden společný rys.

„Na čtyřproudých silnicích motocykly často kličkují mezi auty a přejíždějí z pravého do levého jízdního pruhu. Rády také auta takzvaně podjíždějí. Motorka se třeba vynoří vedle auta na té straně silnice, kde ji řidič vůbec nečeká,“ dodala mluvčí. Velkou roli hraje také nezkušenost jezdce.

„Řidiči se příliš spoléhají na rychlé motorky se silným výkonem. Když projíždějí křižovatku, myslí si, že to ještě na poslední chvíli stihnou. Přeceňují jak síly stroje, na kterém jedou, tak i své vlastní,“ vysvětluje Sedláčková. Takové chování pro ně ale může mít nedozírné následky, jak ukazuje právě případ z Hranic.

„Po pádu z motorky na zem utrpěl 21letý řidič motocyklu zranění plic, sleziny a mnohočetné zlomeniny dolních končetin. O rok starší spolujezdec bude mít nejspíš trvalé následky, protože utrpěl těžké zranění bederní páteře,“ shrnul děsivou bilanci týden staré nehody mluvčí olomoucké fakultní nemocnice Egon Havrlant.