Do pěti minut totiž musí sedět v autě a vyjíždět z hasičské zbrojnice k místu události.

Takový je život dobrovolných hasičů v Hranicích. Nejenže zasahují u požárů a následků přírodních živlů, do budoucna má být jejich úkolem i výpomoc u vážných dopravních nehod.

„Každá obec musí podle zákona mít svou vlastní Jednotku sboru dobrovolných hasičů (JSDH). Členové v této jednotce jsou převážně i členy Sboru dobrovolných hasičů (SDH), což je občanské sdružení. SDH má i sportovní družstvo mužů a mladých hasičů, které zajišťuje naši účast na různých hasičských soutěžích,“ vysvětlil starosta SDH v Hranicích Tomáš Pazdera s tím, že provoz výjezdové jednotky je financován z rozpočtu městského úřadu, zatímco SDH z grantů města a jiných akcí pořádaných sborem.

Aby se člověk mohl stát dobrovolným hasičem, musí projít řadou školení a kurzů. Základní podmínkou je však dovršení věku osmnácti let. Pro děti funguje v Hranicích kroužek mladých hasičů, jehož členové se scházejí a trénují dvakrát týdně.

„Bohužel některé děti odrazuje skutečnost, že prostory pro vhodný trénink v Hranicích prakticky neexistují. Dá se trénovat na prostranství před zbrojnicí, ale není to ono. Ideální je travnatý povrch,“ shodují se hasiči.

Problémy s tréninky má i sportovní družstvo mužů. „Chtěli bychom v Hranicích uskutečnit hasičskou soutěž, podobně jako v okolních obcích, ale nemáme na to prostory. Abychom mohli alespoň jednou za čas pořádně trénovat, musíme se domluvit s kolegy ze Špiček nebo z Olšovce a trénujeme společně,“ podotkl Pazdera.

ZJISTILI JSME ZA VÁS
Zásah dobrovolných hasičů
Po vytočení čísla 150 se hovor přesměruje na operační středisko Hasičského záchranného sboru, kde operační důstojník podle sdělení volajícího o rozsahu požáru vyhodnotí, zda na místo povolá i jednotky dobrovolných hasičů. Jejich členové jsou o výjezdu informováni SMS zprávou a také sirénami.
JSDH v Hranicích spadá do kategorie JPO2, to znamená, že nejpozději do pěti minut po rozeznění sirén musí vyjet první vozidlo dobrovolných hasičů (CAS 32 T-815). V něm k místu požáru spěchají celkem čtyři lidé – dva hasiči, jeden strojník a jeden velitel. Dalším vozem, který jede na místo, kde hoří, je dopravní automobil (Volkswagen Transporter). Ten může pojmout devět dalších hasičů.
„Stává se, že bychom potřebovali ještě jedno auto, protože počet hasičů, kteří přijíždějí k zásahu, převyšuje přepravní kapacitu našich zásahových vozidel. Proto musí někteří naši členové přijíždět na zásah osobními automobily,“ uvedl Tomáš Kopecký, velitel JSDH.
Poté, co dobrovolní hasiči dorazí na místo určení, dostanou úkoly od velitele zásahu, kterým je zpravidla člen Hasičského záchranného sboru. „Na místě zásahu provádíme víceméně stejnou činnost jako členové HZS, se kterými spolupracujeme. Někdy je to hašení, jindy odklízení spadlých stromů nebo doplňování vody z naší cisterny do vozů profesionálních hasičů.“ podotkl jeden z dobrovolných hasičů Oldřich Toláš.
„Spousta lidí ani neví, že v Hranicích jsou dobrovolní hasiči, a mnozí si pod tímto pojmem představují hospodské povaleče. Takoví by však v našich řadách dlouho nevydrželi,“ dodávají hrdě hraničtí dobrovolní hasiči.