Co způsobilo, že má tradiční výrobce lepenkových kufrů v Česku – kdysi věhlasná firma Kazeto – potíže ? Víte už, kdy nastane vlna propouštění, a jak jste na ni připraveni?

Hlavním důvodem propouštění je ztráta dominantního zákazníka, společnosti Ikea. To znamená, že se z letošního obratu 200 milionů dostaneme na nějakých 80 v příštím roce. Zhruba sto deset zaměstnanců odejde ke 29. 2. 2012. Součástí reorganizace bude i to, že se už nebude používat stará část Kazeta, ale pouze budova bývalé lepenkárny, kde se soustředí veškerá výroba a administrativa. Důvodem je snížení celkových fixních nákladů. Nevyužitou část areálu se budeme snažit pronajmout.

Více než stovka lidí, to není zrovna málo. Už jste se obrátili na Úřad práce a řešili otázku jejich možného uplatnění?

Úřad práce jim nabídne v rámci dotací Evropské unie rekvalifikační kurzy. Situace na trhu práce není dobrá a pracovní úřad má v tuto chvíli více informací jako my.

Jak lidé reagují na propouštění?

Víme všichni, že situace na trhu práce je opravdu špatná, takže je to pro ně určitě existenční problém.

Z jakého důvodu jste se rozešli s firmou Ikea?

Je to z důvodů cenových. Veškerá výroba této řady se přesunuje do Litvy.

To znamená, že je pro ně výhodnější vyrábět v Litvě, než v Přerově?

Ano. Celá výroba, která se dělala v Česku, se přesune do zahraničí a Pobaltí.

Komplikují situaci vaší společnosti nevyjasněné vlastnické vztahy, které nastaly po smrti Karla Zejdy, jenž vlastnil ve firmě padesátiprocentní podíl? Dědické řízení totiž stále není skončené.

Na chod firmy tyto věci nemají absolutně žádný vliv. Celá ekonomická situace je způsobena pouze ztrátou obratu.

Kazeto je tradičním výrobce lepenkových kufrů s mnohaletou tradicí. Svého času byly Zejdovy kufry známé i ve světě. Hledáte možnosti odbytu, které by podniku vrátily ztracenou slávu?

Partnery hledáme neustále, obrat 80 milionů, o kterém jsem hovořil, vychází čistě z obratu, mimo firmy Ikea. Oslovili jsme spoustu řetězců i firem, z nichž některé vypadají nadějně, ale vycházíme stále z toho horšího scénáře. Portfolio zákazníků tvoří nejvíce velkoobchody, takže komunikujeme s nimi. Obecně ale poptávka vzhledem k celkové ekonomické situaci asi o třicet procent poklesla, ty nákupy tam zkrátka nejsou. Stálí zákazníci měli letos menší odběry, protože si nabrali velké sklady na minulý rok, a ty vyčerpávali. Takže došlo k poklesu obratu u těch stávajících, ale zároveň se našli někteří, kteří jsou noví, takže doplnili ztrátu obratu.

Může podnik se zhruba sto zaměstnanci obstát na trhu? Máte recept na záchranu, aby vás nepřeválcovala konkurence?

Budeme se soustřeďovat na nové designy a částečně na vylepšení technologie tak, aby byly výrobky v trochu luxusnějším provedení. Zároveň chceme využívat více druhů materiálů, jimiž se lepenka polepuje – to znamená textil, náhrada kůže, a ten výrobek zmodernizovat.

Jaké profese zůstanou v Kazetu po vlně propouštění?

Zůstane zpracování lepenky, řezání, vysekávání, povrchové úpravy jako je lakování, a potom pracovníci na dílnách, kteří finalizují výrobek. Tam si necháváme ty, kteří mají největší zkušenosti s největším portfoliem výrobků tak, aby byli schopni dělat i složité výrobky, pokud o ně bude zájem.

Lidé mají přesto obavy, že firma situaci neustojí a skončí.

Tyto informace bych rád popřel. Máme to naplánované tak, že s tímto poklesem a s touto reorganizací by to mělo fungovat. Ale samozřejmě by to chtělo navýšit obrat. Kazeto v dobách své největší slávy zaměstnávalo přes 1 200 lidí, takže věřím, že problémy překonáme.