Na jízdním řádu v Hranicích figuruje denně 162 vlaků osobní přepravy. Ve srovnání se současným grafikonem, jehož platnost skončí v sobotu 12. prosince, je to o 12 vlaků více.

Asi nejdůležitější změnou k lepšímu je spojení na trase Brno – Bohumín. Vlaky na této trase přes Ostravu, Přerov, Kojetín a Vyškov jezdily každou hodinu i v minulosti, od prosince však všechny budou zastavovat i v Hranicích.

Dráhy tak reagují na zmatky, které vznikaly mezi cestujícími zejména v Přerově. Nebylo zcela jasné, zda vlak na Ostravu v Hranicích zastaví, nebo pouze projede.

„První ranní vlak číslo 730 pojede pouze v pracovní dny. Na této trase byla zrušena relace Bohumín – Brno – České Budějovice – Plzeň, kterou dnes zajišťuje rychlík Rožmberk,“ komentovala regionální mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Díky plánovanému otevření nově elektrického úseku mezi Zábřehem a Bludovem se lidé z Hranic, Lipníka i Přerova dočkají historicky první přímé linky do Šumperka. Elektrická souprava bude vypravena už z Bohumína a do města na úpatí Jeseníků dopraví bez přestupů i Ostravany. Z Hranic se lidé do Prahy dostanou o tři minuty rychleji než doposud.

Vlaky vyšší kvality zvládnou více než třísetkilometrovou trasu za necelé tři a čtvrt hodiny. Nebudou zároveň objíždět celé hlavní město přes Vršovice, ale po dvou letech se provoz vrátí na nádraží v Libni. Rychlíky, které s Prahou spojují Valašsko, pojedou nově přes Hlavní nádraží a Vltavu až na Smíchov. Tyto dálkové vlaky se však vyhýbají přerovskému nádraží, kde v rámci tratě Praha – Ostrava zastaví jen některé noční rychlíky.

Comenius končí

Z železničních jízdních řádů od 3. adventní neděle zmizí nešťastný vlak Comenius, ve kterém vloni 8. srpna zahynulo při nehodě osm lidí. Místo něj pojede ve stejné časové relaci vnitrostátní Leoš Janáček.

Důvod k radosti mohou mít Přerované. Ti si vybojovali, aby noční rychlík Chopin mezi Varšavou a Vídní ve stanici zastavil. Vše se tak po roce vrátí do „starých kolejí“.

I když ani to není zcela jisté. V železničním uzlu totiž byla zahájena rozsáhlá rekonstrukce, která bude cestující zužovat až do léta roku 2014.

„V současné době probíhají výlukové práce v obvodu přednádraží. Počátkem roku 2010 dojde k přepojování zabezpečovacího zařízení osobního nádraží a po dobu přibližně dvou měsíců bude obsluha výhybek prováděna ručně,“ informovala Šubová s tím, že s revitalizací železničního uzlu již grafikon počítá. Přesto se však lidé mohou setkat s menšími zpožděními.

Nové cílové stanice

Do dvou nových destinací budou moci vycestovat lidé z Přerova bez nutnosti přestupu. Vlak Polonia zaveze cestující až do rakousko – italského pohraničního města Villach, Moravia nově pojede do Nových Zámků, namísto původní cílové stanice v Bratislavě. Na rozdíl od letošního roku však nepojede ráno, ale odpoledne a Hranicemi bude pouze projíždět.

Podobný jízdní řád mají i vlaky Hukvaldy a Rastislav, jejichž jména jsou již z dřívější doby železničním fanouškům známá, avšak v posledních letech v tabulkách chyběla. Spojí sever Moravy s jihem (Bohumín s Břeclaví), zastaví v Přerově, ale Hranicemi soupravy jen projedou.

A jedna rarita na závěr. V odpolední špičce, kdy se vrací lidé z práce a žáci a studenti ze škol, spojí Přerov a Hranice dva osobní vlaky jedoucí pouhé čtvrt hodiny po sobě. Vlaky tak pojedou ve stejném taktu, jako pražské příměstské linky v nejzatíženěj­ší době. Na připomínky je pozdě Každá změna grafikonu přinese ulehčení i komplikace.

Na připomínky je však nyní již pozdě

„Jízdní řád je již uzavřen. Jeho konečné připomínkování proběhlo v platném termínu 8. července. Nyní lze uplatňovat požadavky pouze k datu první změny jízdních řádů (7. března 2010 – pozn. red.), které rovněž musí odsouhlasit objednatel,“ vysvětlila mluvčí.

Lidé mohou sdělit své připomínky nejlépe prostřednictvím obecního zastupitelstva, případně využitím formuláře na stránkách Českých drah.